Overslaan en naar de inhoud gaan

Skype aanval op businessmodel vaste telefonie

Het businessmodel van vaste telefonie komt onder druk te staan door de komst van een Voip-systeem als Skype. Vaste telefoonaanbieders…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Skype noemt zichzelf het snelst groeiende en wereldwijd beschikbare communicatie-instrument in de geschiedenis. Eind oktober 2004 hadden meer dan 30 miljoen internetgebruikers de Skype-applicatie gedownload, en waren negen miljoen daarvan actieve gebruikers van het systeem.
Onderzoeksbureau Analysis wilde weten hoe groot de bedreiging van Skype is voor de telefoonoperatoren en wijdde er een rapport aan, ‘Voice Communications: from public service to private application’ genaamd.
Volgens de onderzoekers hebben vaste telefonie-aanbieders in de toekomst wel degelijk te duchten van het nieuwe systeem. Op dit ogenblik vervangt Voice over IP nog niet echt veel oproepen van vaste telefonie, maar VoIP is volgens Analysis wel veelbelovend, omdat het gebundeld met GSM de vaste telefonie sterk kan beconcurreren. Maar, belangrijker: vaste telefonie-aanbieders hebben, in reactie op de komst van de mobiele telefonie, de functie van de vaste telefoon veranderd: GSM moet in de toekomst de 'default voice service' worden, namelijk het apparaat waar je alle direct 'nuttige' gesprekken voert. En de vaste lijn wordt meer en meer het instrument van de ontspannen en lange gesprekken, naar familie en vrienden bijvoorbeeld.

related partner content for mobile comes here

En dat is precies de sterke kant van Skype. Het Voip-systeem is weliswaar een communicatie-instrument, maar net zo goed een community-instrument. Skypen doe je namelijk met kennissen en vrienden (het is alleen via je netwerk dat je andere ‘skypers’ kunt herkennen en bereiken) en voor de ontspannen en lange gesprekken, de 'lean-back'-gesprekken, rustig achteroverleunend, dus. Een directe aanval op het businessmodel van de grote telefoonoperators dus, die nu een aanzienlijk deel van hun omzet uit die 'familie en vrienden'-gesprekken halen.

Skype zal volgens Analysis succes hebben omdat alle succesfactoren (de technologie, de apparatuur en de breedband) voorhanden zijn. Analysis heeft berekend dat de traditionele operatoren tot 6,4 miljard euro omzet kunnen verliezen in 2008. Hun kwetsbaarheid kunnen ze slechts verminderen door hun merk te versterken, maandformules met lage prijzen aan te bieden en meer en meer multimedia in hun voicediensten aan te bieden. (bron: 6minutes)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in