Overslaan en naar de inhoud gaan

Geld maakt niet innovatief

Microsoft is de meest dominante technologische onderneming van de laatste generatie. Maar erg innovatief is de steenrijke club van Bill…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 1990 beloofde Bill Gates dat zijn Microsoft zou komen met ‘informatie aan je vingertoppen’, een systeem waarmee je heel makkelijk en snel data zou kunnen vinden uit pc of netwerk. Nog steeds werkt Microsoft aan de ontwikkeling van zoektechnologie ‘Longhorn’, maar de lancering wordt niet verwacht voor 2006. Dat hadden ze bij Google iets sneller voor elkaar.
En dat is het grote manco bij Microsoft: niet innovatief en ook nog ‘ns hemeltergend traag. Hoe winstgevend de onderneming ook is, Microsoft heeft de spreekwoordelijke boot inmiddels wel erg vaak gemist: Netscape lanceerde de eerste webbrowser, Sony de spelcomputer, TiVO de interactieve tv, de slimme mobieltjes kwamen van Nokia en Ericsson, en de verspreiding van digitale muziek van Napster.

related partner content for mobile comes here

En Microsoft? Dat volgt. En die houding is terug te zien in de beurskoers: het aandeel volgt braaf de index, maar doet het zeker niet beter, zoals vroeger. Ja, topman Ballmer heeft aangekondigd aandeelhouders een superdividend uit te betalen van 32 miljard dollar, maar dat wordt door financieel analisten beschouwd als het ultieme teken van ideeënarmoede.
Hoe kan dit? Met alleen al 700 topengineers die fulltime werken voor Microsoft Research en een r&d-budget (6,8 miljard dollar per jaar) dat gelijk is aan de r&d-budgetten van Dell, Sun, Oracle, HP en Apple bij elkaar? Harvard-professor Clayton Christensen wijst in dit verband op het dilemma van megagrote ondernemingen: zij willen eenmaal ingenomen marktposities beschermen, en doen dat door te investeren in r&d-toepassingen die bestaande producten en diensten marginaal verbeteren. Microsoft barst van het talent, maar de nadruk ligt, wellicht onbewust, simpelweg op het zo slim mogelijk beschermen van de huidige marktposities. Die strategie zorgt immers voor instandhouding van de bestaande kasstromen en daarmee van het comfort van het marktleiderschap. De uitkomst van investeren in totaal nieuwe producten is veel onzekerder. Microsoft kan, zoals meer marktleiders, deze defensieve strategie nog een tijdlang volhouden. Maar ooit zal het concern toch die nieuwe blockbuster nodig hebben.

Bron: Fast Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in