Overslaan en naar de inhoud gaan

Shell meest favoriete werkgever (met top tien)

Voor het tweede jaar op rij komt Shell als de nummer één uit de bus.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Shell nam de nummer-1 positie in 2012 over van de Rabobank en stelt ook dit jaar de &;titel&; van favoriete werkgever veilig. In vergelijking met 2012, hebben Unilever en Google hun positie weten te verbeteren en zijn met respectievelijk de 8ste en 9de plek terug in de top-10 favoriete werkgevers over 2013. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 10.477 respondenten uit de potentiële Nederlandse beroepsbevolking in 2013.

related partner content for mobile comes here

Voorsprong op Rabobank groter
Dat Shell op de Rabobank is uitgelopen heeft zij te danken aan de eigen gestegen populariteit en de populariteitsdaling van de Rabobank. Niet alleen is het verschil met de nummer twee toegenomen, Shell domineert ook meer dan in 2012 de gehele ranking. De verdere samenstelling van de top-10 is tussen 2012 en 2013 redelijk hetzelfde gebleven, met enkele onderlinge verschuivingen. Philips is met de 3de plek in 2013 twee plaatsen gestegen en komt weer dicht tegen de toppositie die zij jaren heeft gehad. Ook Defensie is qua populariteit gestegen, van nummer acht naar nummer zes.

Top 10 Meest Favoriete Werkgever van Nederland:

Werkgever 2013/2012
Shell 1/1
Rabobank 2/2
Philips 3/5
KLM 4/4
Politie 5/3
Defensie 6/8
Het Rijk 7/6
Unilever 8/17
Google 9/14
ING 10/10

Technologiebedrijven winnen aan populariteit
Google is met de 9de plek terug in de top-10. Ook Unilever is, na jaren van afwezigheid, terug in de top-10, op de 8ste plek. Verder zien we dat vooral technologiebedrijven aan populariteit hebben gewonnen. Naast Philips, Google en Unilever, zijn ook DSM, AkzoNobel, TNO en ASML (sterk) in voorkeur gestegen. Verder zien we dat werkgevers die actief werken aan hun employer brand en arbeidsmarktprofilering, zoals Achmea en de Belastingdienst, hun positie hebben weten te verbeteren. Andere werkgevers die zijn gestegen zijn Ahold, het Ministerie van Veiligheid en Justitie, PwC en Bureau Jeugdzorg.

Verliezers
Naast werkgevers die populairder zijn geworden, zijn er ook een aantal grote werkgeversmerken die in 2013 aan populariteit hebben verloren, zoals ABN AMRO, KPN en PostNL. “Bedrijven die zich in de breedste zin bezighouden met technologie, variërend van levensmiddelen, nano tot biotechnologie en chemie, winnen sterk aan voorkeur onder de Nederlandse beroepsbevolking. De aandacht die deze sector krijgt, ziet zij voor het eerst echt terugbetaald in voorkeursposities op de arbeidsmarkt. Een belangrijke opsteker voor het Techniekpact, Brainport en het topsectorenbeleid” aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group

Onderzoeksopzet
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) wordt sinds 2003 op continue basis uitgevoerd door Intelligence Group. De respondenten zijn gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De analyses zijn gebaseerd op 10.477 respondenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in