Overslaan en naar de inhoud gaan

Joeri van den Bergh: 'Business model achter media moeilijker en moeilijker.'

Adformatie laat een aantal MWG Congres-sprekers aan het woord over het thema 'Het evangelie van het delen'. Drie vragen aan: Joeri van den…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Geloof je écht in delen of is het een hype?
Het is zeker geen hype maar een evolutie naar een nieuwe vorm van economie. De deeleconomie is om verschillende redenen een vorm van samenwerken die beter past bij de huidige Generatie Y. Deze generatie is socialer, gebruikt beter zijn netwerk van vrienden, vrienden van vrienden en gelijkgestemden  en heeft van jongsaf geleerd om de kortste en meest efficiënte weg naar oplossingen te nemen. Van delen wordt uiteindelijk iedereen beter, enkel de tussenschakels die vroeger enkel namen (mark-up marges) zonder te (laten) delen worden uitgegomd. 

related partner content for mobile comes here

2. Heb je een voorbeeld van hoe je zelf deelt?
Ik als Gen Xer doe bijvoorbeeld aan kennisdeling. Daarom heb ik een drietal jaar geleden beslist om de kennis die ik opgedaan had binnen mijn onderzoeksburo InSites Consulting gewoon neer te schrijven in een marketing boek How Cool Brands Stay Hot dat voor iedereen: studenten, marketing practici én concurrenten beschikbaar is. Als een van de oprichters van InSites Consulting doen we ook aan macht- en kapitaaldeling: we geven jonge mensen de kans om door te groeien tot partner board en aandeelhoudersniveau. We zijn ooit met 4 Gen Xers gestart en hebben inmiddels onder de 9 partners een aantal Gen Yers in de board.

3. Op welke manier kunnen media delen en er toch goed aan verdienen?
Wel het woord medium zegt zelf eigenlijk dat het tussenschakel is, een curator tussen gebeurtenissen of inhoud (vaak aangereikt door nog andere curators – Reuters, ANP…) en iemand die op de hoogte wil zijn. In deze deeleconomie wordt die tussenschakel en het business model erachter moeilijker en moeilijker. Niet dat traditionele media zullen verdwijnen maar ze concurreren wel met sociale media, burgerjournalistiek e.d.m. Ik denk dat hun rol vooral moet zitten in het aanbieden van gekende en betrouwbare kwaliteit van curatorschap en dus een stuk terug naar specialisatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in