Scores opiniepeilingen tot veertig procent onbetrouwbaar
Yfke Ongena promoveert komende maand aan de VU op dit onderwerp. Ze analyseerde telefonische en persoonlijke opinie-interviews die verschillende media uitzetten om hun nieuws te staven. De slechte scores van betrouwbaarheid kwamen uit de analyse naar voren, waarna Ongena de oorzaken onderzocht en een advies opstelde.
Het grootste probleem: het ondervraagde publiek geeft vaak antwoorden die niet voorkomen in de antwoordalternatieven die de interviewers voor zich hebben. Interviewers komen daarop zelf vaak met een suggestie op de proppen. Respondenten zijn geneigd in te stemmen met dergelijke suggesties, en dat verstoort de onderzoeksresultaten aanzienlijk, aldus Ongena.
Op de vraag hoeveel dagen per week mengemiddeld televisie kijkt, geeft menig respondent bijvoorbeeld de reactie 'de meeste dagen', wat niet voorkomt in de antwoordopties van de interviewers. Om toch snel de reactie om te kunnen zetten in een bruikbaar antwoord, suggereren de interviewers daarop vaak zelf iets wat wel voorkomt op de antwoordlijst, zoals 'Is dat zeven dagen per week?'.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAnder taalgebruik kan volgens Ongena voorkomen dat respondenten suggesties gaan doen. Voor de antwoordalternatieven moet de woordkeuze meer alledaags zijn, terwijl je de vraag zelf juist formeel moet formuleren. In plaats van ‘Hoe oud bent u?’ kan bijvoorbeeld beter gevraagd worden ‘Wat is uw geboortejaar?’. Daarmee voorkom je antwoorden als ‘Ik ben gepensioneerd’ of ‘Ik ben aardig op leeftijd’. Ongena wijst ook op het belang van een goede training voor interviewers. Vooral bij commerciële bureaus schort het daar nogal eens aan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid