Overslaan en naar de inhoud gaan

Scores opiniepeilingen tot veertig procent onbetrouwbaar

25 tot 40 procent van de antwoorden die geïnterviewden in opiniepeilingen geven, zijn onbetrouwbaar. Zo blijkt uit onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Yfke Ongena promoveert komende maand aan de VU op dit onderwerp. Ze analyseerde telefonische en persoonlijke opinie-interviews die verschillende media uitzetten om hun nieuws te staven. De slechte scores van betrouwbaarheid kwamen uit de analyse naar voren, waarna Ongena de oorzaken onderzocht en een advies opstelde.

related partner content for mobile comes here

Het grootste probleem: het ondervraagde publiek geeft vaak antwoorden die niet voorkomen in de antwoordalternatieven die de interviewers voor zich hebben. Interviewers komen daarop zelf vaak met een suggestie op de proppen. Respondenten zijn geneigd in te stemmen met dergelijke suggesties, en dat verstoort de onderzoeksresultaten aanzienlijk, aldus Ongena.
Op de vraag hoeveel dagen per week mengemiddeld televisie kijkt, geeft menig respondent bijvoorbeeld de reactie 'de meeste dagen', wat niet voorkomt in de antwoordopties van de interviewers. Om toch snel de reactie om te kunnen zetten in een bruikbaar antwoord, suggereren de interviewers daarop vaak zelf iets wat wel voorkomt op de antwoordlijst, zoals 'Is dat zeven dagen per week?'.

Ander taalgebruik kan volgens Ongena voorkomen dat respondenten suggesties gaan doen. Voor de antwoordalternatieven moet de woordkeuze meer alledaags zijn, terwijl je de vraag zelf juist formeel moet formuleren. In plaats van ‘Hoe oud bent u?’ kan bijvoorbeeld beter gevraagd worden ‘Wat is uw geboortejaar?’. Daarmee voorkom je antwoorden als ‘Ik ben gepensioneerd’ of ‘Ik ben aardig op leeftijd’. Ongena wijst ook op het belang van een goede training voor interviewers. Vooral bij commerciële bureaus schort het daar nogal eens aan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in