Duitse merken kelderen in waarde
Lijstjes, heerlijk, vooral als ze over een langere periode vergelijkingen tonen. Fidelity International in Luxemburg, de internationale tak van 's werelds grootste aandeelhouder, maakte de balans op van waardeverschuivingen van grote concerns bedrijven, zeg maar de grote merken, op het Europese vasteland. Conclusie: Duitsland verliest ontzettend en Zwitserland is een grote winnaar, vooral door pillendraaiers.
Ook opvallend: ons eigen Royal Dutch was nog in 1985 Europa's
meest waardevolle concern en komt nu in de top 10 niet meer voor. Maar dat komt omdat het olieconcern officieel in Engeland is gevestigd en Britse bedrijven telde Fidelity niet mee.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisNederland doet in zijn geheel niet meer mee in de top 10. Wel treffen we in de uitgebreide opsomming die Fidelity op verzoek toestuurde op nummer 15 nog ING Groep aan, op 23 ABN Amro en op 25 Unilever, op 31 Philips en op 32 Fortis. Behalve om medicijnen draait het om geldhandel.
Top 10 1985
Royal Dutch Shell: olie Nederland
Daimler Benz: auto's Duitsland
Siemens: engineering Duitsland
Allianz: verzekeringen Duitsland
Deutsche Bank bank Duitsland
SchweizBank bank Zwitserland
Generali verzekeringen Italië
Bayer chemie Duitsland
BASF chemie Duitsland
Hoechst chemie Duitsland
Top 10 oktober 2005
Total olie Frankrijk
Novartis farmaceutica Zwitserland
Nestle levensmiddelen Zwitserland
Roche farmaceutica Zwitserland
UBS bank Zwitserland
Sanofi-Aventis farmaceutica Frankrijk
BSCH-BCO Santander bank Spanje
Telefonica telecom Spanje
Nokia telecom Finland
ENI olie Italië
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid