Overslaan en naar de inhoud gaan

Studie: Digitale technologie betekent einde massamarkt

De opkomst van de digitale technologie in de mediasector geeft de consument steeds meer macht. Daarom geven de meeste mediabedrijven in hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De afdeling technologie, ontspanning, communicatie en media van de accountant Ernst & Young (E&Y) presenteerde een studie over de Belgische mediasector. De onderzoekers vroegen 20 topmanagers van vooraanstaande mediabedrijven naar de bedreigingen en beperkingen in de Belgische mediasector.

related partner content for mobile comes here

Bij de twintig horen zowel radio- en televisiebedrijven als uitgevers van kranten en magazines, telecombedrijven en productiehuizen.
Uit een vergelijkende financiële analyse van de media in Europa over de periode 1999-2003 door professor Bart Van Looy (KULeuven) blijkt dat de Belgische mediabedrijven in de voorbije vijf jaar sterker groeiden dan hun Europese collega's.

De hoogste prioriteit van de meeste deelnemers is klanttevredenheid, vóór winstgevende groei en internationale uitbreiding. Klanttevredenheid is volgens de mediabedrijven zo belangrijk omdat de digitalisering van de media de massamarkt heeft gesegmenteerd in tal van deelmarkten. De consument wordt bijna individueel benaderd. Tegelijk wordt de communicatie ook interactief via de interactieve digitale televisie. 'De consument bepaalt de inhoud, de plaats en het moment van de informatie. Hij wil een gepersonaliseerde inhoud via diverse kanalen ontvangen', aldus Herman van den Abeele, vennoot bij E&Y. ‘Door de komst van Triple Play worden mediabedrijven multimediale bedrijven, die verschillende mediakanalen laten samenwerken.’

De mediabedrijven moeten in elk geval op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. De mediabedrijven zijn ongerust over de reclameomzetten. Volgens Eric Golenvaux is de beslissing van de Nederlandse brouwerij Heineken om geen tv-reclame meer te maken in het Verenigd Koninkrijk, geen alleenstaand geval. Bepaalde adverteerders kiezen ervoor om reclamevrije tv-programma's te sponsoren. Zij voeren ook vaker rechtstreeks promotie bij de productiehuizen van programma’s. Deze zogenoemde 'brandcasting' verlegt de geldstromen van de zenders met hun klassieke reclameblokken naar de productiehuizen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in