Overslaan en naar de inhoud gaan

Recensie: Vlinder in de boksring

Register Marketeers van NIMA recenseren regelmatig relevante marketingboeken. Johan Bel RM las Vlinder in de boksring, van Erwin Wijman,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Johan Bel: ‘Vlinder in de boksring gaat over challengers in de markt, over bedrijven die de regels van het spel weten te veranderen. Echte rebellen dus. Stiekem hoop je dat je dat dat zelf nog eens overkomt, maar in je hart weet je dat daar heel veel lef, creativiteit of soms heel diepe zakken voor nodig zijn. 

related partner content for mobile comes here

De ondertitel luidt ‘De 7 regels voor challengers die willen winnen en marktleiders die niet willen verliezen’. Aan de hand van 9 praktijkcases laten de schrijvers zien hoe kleine bedrijven in staat zijn geweest om de gevestigde orde aan te pakken. Bekende namen als easyJet, Route Mobiel, Tango, Suitsupply en Avis vielen de marktleiders aan in hun zwakte, op of soms over het randje van de ethiek, maar bijna altijd met resultaat. De challenger is in staat de regels van het spel te veranderen in markten die gesettled zijn en gedomineerd worden door een sterke marktleider. Veelal met spraakmakende campagnes, met veel lef, ondernemerschap, creativiteit en snelheid.  Het overkwam niet de minste bedrijven, Hertz, Albert Heijn, ANWB, de grote banken, oliemaatschappijen. Soms reageerden ze goed, maar vaak had hun reactie het tegengestelde effect en brachten ze de challenger nog meer succes. De 7 challengerregels die worden beschreven, maken duidelijk hoe challengers succesvol kunnen zijn en hoe de aangevallen marktleider het best kan reageren.

Wat een heerlijk boek is dit, het leest als een jongensboek. De structuur is goed opgezet, de teksten zijn inspirerend en lezen prettig, de boodschap is helder en de vele visualisatie doet de rest. Bovendien zal een groot aantal lezers de campagnes nog herkennen en zich verkneukelen aan de humor die er in zit.

Maar dit boek gaat verder dan alleen de campagnes, het vertelt ook het verhaal van een ondernemer of onderneming die een slimme en doordachte marketingstrategie heeft ontwikkeld. Dat maakt het geschikt voor ondernemers, marketingstrategen, communicatiespecialisten en reclamemakers.&

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in