Overslaan en naar de inhoud gaan

Q1: 1388 minder grp’s verkocht

In het eerste kwartaal van 2012 verkochten de gezamenlijke televisiezenders 261.728 grp’s. Vorig jaar waren dat er 263.116.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aantal verkochte grp’s daalt derhalve met een half procent. De grote drie ‘verkoophuizen’ samen, Ster, RTL en SBS zijn iets sterker gedaald: -1,5 procent. Verkochten zij vorig jaar in het eerste kwartaal samen nog (afgerond) 252 duizend grp’s, dit jaar waren dat er 249 duizend. De themakanalen verkopen weliswaar nog maar 5 procent van het totaal aantal verkochte grp’s, maar groeien wel met 20,8 procent: van 10.911 naar 13.176 grp’s. Deze cijfers worden gerapporteerd door GroupM (doelgroep 20-49, tijdvak 18:00 – 24:00 uur).

related partner content for mobile comes here

Dat er 1,5 procent minder grp’s zijn verkocht, zegt niets over de ontwikkeling van de omzet. Die is volgens Remon Buter, head of trading bij GroupM gestegen. De grp-prijzen stegen marktgemiddeld namelijk met twee tot vier procent. De prijs wordt volgens Buter vooral opgejaagd door de toepassing van werkprijzen, gestegen contractprijzen en allerlei indexen die over de basisprijs worden heengetrokken.

RTL verkocht net als vorig jaar met afstand de meeste grp’s, bijna 125 duizend. Het groeide daarmee met 3,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het aandeel op het totaal van RTL komt daarmee op 47,7 procent. Ster daalt iets in vergelijking met vorig jaar. Het verkocht 48 duizend in plaats van 50 duizend grp’s: -3,2 procent. SBS daalde een stuk sterker. Het verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 75 duizend grp’s. Vorig jaar waren dat er nog 82 duizend: -7,7 procent. Volgens Buter loopt SBS in termen van omzet minder averij op dan deze cijfers weerspiegelen omdat de tarieven zijn gestegen. Buter: ‘Het verlies van SBS ten opzichte van vorig jaar valt ondanks de tegenvallende kijkcijfers nog mee. Het gaat om “slechts” ruim 2,2 procent. Maar dat er sprake is van omzetverlies is een feit. Bovendien zijn de kosten c.q. investeringen fors toegenomen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in