'Gezondheidslogo heeft weinig invloed op de consument'
Wel stimuleert het gezondheidslogo producenten om gezondere producten te ontwikkelen. Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het promotieonderzoek van Ellis Kroonenberg-Vyth. Ze evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid.
Zij concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s is te behalen als producenten verder gestimuleerd worden meer gezondere producten aan te bieden. Op deze manier bereikt men zowel de in gezondheid geïnteresseerde als de minder geïnteresseerde consument.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaKroonenberg-Vyth laat zien dat het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Zij beveelt overheden aan gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.
Kroonenberg-Vyth keek voor haar onderzoeken in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarken en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte zij samen met 47 producenten en voerde zij berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Kroonenberg-Vyth promoveert op 19 april aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid