Overslaan en naar de inhoud gaan

'Ik Kies Bewust'-logo beperkt effect op consument

De bekendheid van het gezondheidslogo ‘Ik Kies Bewust’ onder consumenten is hoog maar het gebruik om een gezondere keuze te maken is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid. Het Ik Kies Bewust-logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën bevatten en meer voedingsvezel. Haar onderzoek toont aan dat het logo producenten stimuleert om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18 procent te laten dalen en in soepen met 13 procent. Ze concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s is te behalen als producenten verder gestimuleerd worden meer gezondere producten aan te bieden. Op deze manier bereikt men zowel de in gezondheid geïnteresseerde als de minder geïnteresseerde consument.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekster geeft aan dat bijvoorbeeld het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Ze geeft het advies ana de overheid om gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.

Kroonenberg-Vyth keek voor in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarken en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte ze samen met 47 producenten en voerde ze berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Ze promoveert op 19 april 2012 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in