'Ik Kies Bewust'-logo beperkt effect op consument
Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid. Het Ik Kies Bewust-logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën bevatten en meer voedingsvezel. Haar onderzoek toont aan dat het logo producenten stimuleert om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18 procent te laten dalen en in soepen met 13 procent. Ze concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s is te behalen als producenten verder gestimuleerd worden meer gezondere producten aan te bieden. Op deze manier bereikt men zowel de in gezondheid geïnteresseerde als de minder geïnteresseerde consument.
De onderzoekster geeft aan dat bijvoorbeeld het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Ze geeft het advies ana de overheid om gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaKroonenberg-Vyth keek voor het onderzoek in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarken en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte ze samen met 47 producenten en voerde ze berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Ze promoveert op 19 april 2012 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid