Paal en perk aan opdringerige reclame
Op de ruggen van lammetjes, in openbare toiletten, op scholen en in het zand op het strand: op alle mogelijke plaatsen wordt reclame gemaakt. In Engeland zijn zelfs de voorhoofden van studenten te huur. Bedrijven kunnen daarop hun reclameboodschap kwijt en de studenten gaan vervolgens naar cafés of winkelcentra om de tekst bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen.
Het klinkt ludiek, maar niet iedereen is blij met dit soort ontwikkelingen. Tal van consumentenorganisaties en actiegroepen verzetten zich fel tegen de overvloed aan reclame. En met succes, want in verschillende Amerikaanse staten is paal en perk gesteld aan reclame in scholen en op openbare gebouwen. Voor adverteerders vormt het een dilemma. Wie gehoor geeft aan de actievoerders, kan terrein verliezen aan de concurrentie. Maar meedoen in de race om aandacht kan tot irritatie leiden.
Wat is de beste oplossing? Die ligt, zoals meestal, in het midden. Aandacht trekken is het kenmerk van reclame, en dat sommige burgers daar aanstoot aan nemen, is onvermijdelijk. Maar voor bedrijven die hechte en duurzame relaties met hun klanten nastreven, is het niet raadzaam de grenzen op te zoeken. Want diezelfde klant is ook burger, en kan zich in die hoedanigheid danig storen aan opdringerige adverteerders. Een adverteerder die zo gericht mogelijk reclame maakt en de doelgroep vraagt wat men wel en niet storend vindt, zal niet gauw over die grenzen heen gaan.
Bron: Across the Board
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid