Overslaan en naar de inhoud gaan

Paal en perk aan opdringerige reclame

Reclame duikt overal op. De weerstand tegen die opdringerigheid neemt echter toe en bedrijven doen er verstandig aan om dat niet te negeren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de ruggen van lammetjes, in openbare toiletten, op scholen en in het zand op het strand: op alle mogelijke plaatsen wordt reclame gemaakt. In Engeland zijn zelfs de voorhoofden van studenten te huur. Bedrijven kunnen daarop hun reclameboodschap kwijt en de studenten gaan vervolgens naar cafés of winkelcentra om de tekst bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen.
Het klinkt ludiek, maar niet iedereen is blij met dit soort ontwikkelingen. Tal van consumentenorganisaties en actiegroepen verzetten zich fel tegen de overvloed aan reclame. En met succes, want in verschillende Amerikaanse staten is paal en perk gesteld aan reclame in scholen en op openbare gebouwen. Voor adverteerders vormt het een dilemma. Wie gehoor geeft aan de actievoerders, kan terrein verliezen aan de concurrentie. Maar meedoen in de race om aandacht kan tot irritatie leiden.
Wat is de beste oplossing? Die ligt, zoals meestal, in het midden. Aandacht trekken is het kenmerk van reclame, en dat sommige burgers daar aanstoot aan nemen, is onvermijdelijk. Maar voor bedrijven die hechte en duurzame relaties met hun klanten nastreven, is het niet raadzaam de grenzen op te zoeken. Want diezelfde klant is ook burger, en kan zich in die hoedanigheid danig storen aan opdringerige adverteerders. Een adverteerder die zo gericht mogelijk reclame maakt en de doelgroep vraagt wat men wel en niet storend vindt, zal niet gauw over die grenzen heen gaan.

related partner content for mobile comes here

Bron: Across the Board

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in