Overslaan en naar de inhoud gaan

Zoekmachines spelen grote rol in aankoopproces

Het merendeel van de internetgebruikers in Nederland (84 procent), heeft in het afgelopen half jaar via internet informatie gezocht over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoekmachines worden onder meer gebruikt om websites van aanbieders te zoeken, om achtergrondinformatie over een product te vinden en om informatie te zoeken waarmee men de verschillende aanbieders met elkaar kan vergelijken.
Dit blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en internetonderzoeksbureau R&M Interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor dat onderzoek werden 1.522 internetgebruikers gevraagd naar hun zoekgedrag. Deze steekproef vormt een representatieve afspiegeling van Nederlandse internetgebruikers.
Het merendeel van de ondervraagden (84 procent) heeft laten weten in het afgelopen half jaar via internet (meer) informatie te hebben gezocht over iets dat men wilde aanschaffen (ongeacht het feit of men deze aankoop wel of niet via internet wilde doen). Slechts 16 procent geeft aan niet via internet naar informatie te hebben gezocht. Verder is gevraagd of men hierbij een zoekmachine heeft gebruikt en op welke manier.

related partner content for mobile comes here

Acceptatie
Van alle internetgebruikers heeft 75 procent in het afgelopen half jaar via een zoekmachine extra informatie gezocht over iets dat men wilde aanschaffen. Men gebruikt zoekmachines om websites van aanbieders te zoeken (49 procent), om achtergrondinformatie over het product te zoeken (48 procent) en om informatie te zoeken waarmee men de verschillende aanbieders met elkaar kan vergelijken (44 procent).
Ruim 70 procent van de internetgebruikers geeft aan in het afgelopen halfjaar door het gebruik van een zoekmachine andere aanbieders te hebben leren kennen.
Van de internetgebruikers in Nederland heeft 63 procent geen moeite met banners en betaalde links die verschijnen in het zoekresultaat van zoekmachines. De inhoud van deze banners en betaalde links is doorgaans afgestemd op de inhoud van de zoekopdracht. Een belangrijke voorwaarde bij deze acceptatie van banners en betaalde links is, dat het onderscheid tussen het reguliere zoekresultaat en gesponsorde zoekresultaat duidelijk moet zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in