Organisatie van effectieve citymarketing


1. Binnen of buiten de gemeente?
In de meeste gevallen kiezen steden ervoor een organisatie los van de gemeente te laten opereren. Het komt ook voor dat de gemeente zèlf het voortouw neemt in de uitvoering van citymarketing. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een vorm van gestructureerde samenwerking tussen de relevante partijen, onder leiding van een programmamanager van de gemeente. Het organiseren van citymarketing buiten de gemeente biedt meer voordelen en heeft de voorkeur.
Want:
- citymarketing komt los te staan van de politieke ‘waan van de dag’.
- organisatie buiten de gemeente staat verder af van de formele, veelal trage besluitvormingsprocessen in het gemeentelijk apparaat.
- Er zijn meer mogelijkheden om het bedrijfsleven te laten aanhaken en mee te laten financieren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
2. Strategische of uitvoerende rol voor citymarketing?
Om echt te zorgen voor een stad die aantrekkelijker is dan haar concurrenten, is een meer strategisch opererende organisatie is nodig, die bijvoorbeeld ook tot taak heeft om de gemeente te adviseren over stedelijke ontwikkeling, cultuur, woonbeleid en de ontwikkeling van bedrijventerreinen.
3. Centraal of decentraal?
Moeten doelgroepen van de stad worden bediend door één centrale organisatie of hebben juist afzonderlijke organisaties per doelgroep de voorkeur?
Als we kijken naar helderheid, effectiviteit en efficiëntie heeft een centrale organisatie de voorkeur. Een lichte vorm van sturing is bijvoorbeeld centrale coördinatie van activiteiten via kennis, goodwill en netwerken. Zwaardere sturing is mogelijk door bijvoorbeeld de marketingplannen van decentrale organisaties te centraliseren. Ook de financiering van de marketingactiviteiten kan vanuit een centrale organisatie geregeld worden.
De bekende marketingleus ‘wie niet kiest, wordt niet gekozen’ geldt ook voor de organisatie van citymarketing. Als een gemeente het belang van een scherpe positionering onderschrijft, dan moet ze de organisatie daarvan ook serieus nemen.
Het hele artikel vindt u terug in het februarinummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid