
Uit het onderzoek van Derks blijkt dat deze grafische symbooltjes een aantal functie van die niet-verbale informatie kunnen overnemen. Ze vergeleek emotionele expressie in gewone communicatie met die binnen internetcommunicatie. Derks stelde vast dat emotionele communicatie online en offline veel op elkaar lijken.
In contacten met vrienden worden meer emoticons gebruikt dan in contacten met onbekenden. Derks onderzocht ook de invloed van de sociale context. Bij gewone communicatie is het zo dat in een taakgerichte context er minder niet-verbale informatie wordt uitgewisseld dan in een socio-emotionele context. Hetzelfde blijkt waar voor emoticons.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensDerks vroeg gebruikers van emoticons naar de redenen waarom ze die gebruikten. De meest genoemde redenen waren 'het uiten van emoties', het 'kracht bijzetten van een boodschap' en het 'uiten van humor'. Aan de ontvangers van emoticons vroeg ze wat volgens hen het motief van de zender was om emoticons te gebruiken. De ontvangers noemden in grote lijnen dezelfde motieven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee