Overslaan en naar de inhoud gaan

'Online knipoog werkt'

Emoticons slagen er goed in om de ontbrekende niet-verbale informatie te vervangen, is de conclusie van Daantje Derks in haar proefschrift…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek van Derks blijkt dat deze grafische symbooltjes een aantal functie van die niet-verbale informatie kunnen overnemen. Ze vergeleek emotionele expressie in gewone communicatie met die binnen internetcommunicatie. Derks stelde vast dat emotionele communicatie online en offline veel op elkaar lijken.

In contacten met vrienden worden meer emoticons gebruikt dan in contacten met onbekenden. Derks onderzocht ook de invloed van de sociale context. Bij gewone communicatie is het zo dat in een taakgerichte context er minder niet-verbale informatie wordt uitgewisseld dan in een socio-emotionele context. Hetzelfde blijkt waar voor emoticons.

Derks vroeg gebruikers van emoticons naar de redenen waarom ze die gebruikten. De meest genoemde redenen waren 'het uiten van emoties', het 'kracht bijzetten van een boodschap' en het 'uiten van humor'. Aan de ontvangers van emoticons vroeg ze wat volgens hen het motief van de zender was om emoticons te gebruiken. De ontvangers noemden in grote lijnen dezelfde motieven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in