Overslaan en naar de inhoud gaan

FIOD-invallen om belspelletjes

Opsporingsdienst FIOD-ECD heeft donderdag invallen gedaan bij de tv-concerns RTL en SBS en bij de tv-producenten Endemol en 2waytraffic. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De FIOD verdenkt RTL en SBS van het overtreden van de Wet op de Kansspelen. Aanleiding voor het strafrechtelijk onderzoek is een tweetal aangiftes van het Projectbureau Kansspelen, een onderdeel van het ministerie van Justitie, tegen RTL Nederland en SBS Broadcasting.
Als uitzondering op de wet kwamen de tv-bedrijven zelf met een Gedragscode Promotionele Kansspelen. Hierin is vastgelegd dat belspellen die dienen ter promotie van een product of een dienst wél zijn toegestaan. Een belangrijke voorwaarde is dat deelnemers alleen de communicatiekosten in rekening mogen worden gebracht. Alles wat meer wordt gevraagd, wordt beschouwd als inleg. Als er sprake is van inleg, is het kansspel verboden.

related partner content for mobile comes here

In de afgelopen perioden zijn RTL en SBS meerdere keren door het ministerie van Justitie gewaarschuwd dat zij de afspraken schenden. Daarom zouden zij moeten stoppen met het uitzenden van dit soort spelletjes op televisie. Maar RTL en SBS vinden dat ze zich wel aan de wet houden. Woordvoerders van beide zenders geven aan dat hun bedrijven niets te verbergen hebben en dat ze het FIOD-onderzoek met vertrouwen tegemoet zien (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in