NL MAG alleen nog backoffice


Het in 2011 door Audax en Hearst in het leven geroepen NL MAG, voert een wijziging in de samenwerking door. NL MAG was bij oprichting bedoeld om samen te werken op het gebied van advertentieverkoop en backoffice (orderafhandeling, facturering en traffic), maar per 1 juli nemen de uitgevers de advertentieverkoop voor hun titels weer in eigen hand. Aan het eind van dit jaar wordt gekeken of de backoffice-activiteiten gedeeld zullen blijven.
Beide uitgevers zeggen behoefte te hebben aan meer focus in de klantcontacten. Zowel Eric Willems (CEO Audax) als Luc van Os (directeur Hearst Magazines Netherlands), zien nu het belang in van een advertentieorganisatie die dicht bij de redactie zit.
Bij lancering van NL MAG spraken Van Os en toenmalig Audax-directeur Roland van Geest de wens uit dat meer tijdschriftuitgeverijen zich zouden aansluiten bij NL MAG. Van Geest toen: ‘We hebben bewust een onafhankelijke naam gekozen. Daarmee hebben we naar derden willen laten blijken dat de deur openstaat. We moeten per partij kijken of er een match is. Kwaliteit is de eerste voorwaarde. Het moeten wel titels zijn die meelopen in Hoi.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDat het niet gelukt is om meer uitgevers aan zich te binden, is wel een factor voor de hernieuwde keuze voor decentralisatie, maar niet het belangrijkst volgens Marieke Cambeen, directeur bij Audax Publishing. Zij zegt dat het nu een heel andere tijd is, dan in april 2010 toen de eerste gesprekken over NL MAG werden gevoerd. ‘Er is een hoop gebeurd, de klantvraag is sterk veranderd, budgetten staan onder druk en klanten willen een maximaal rendement uit hun advertentiebestedingen halen.’ Cambeen zegt dat als je de diepte in gaat op doelgroepniveau, het beter werkt wanneer je de focus op de eigen titels hebt.
Van Os zegt dat Hearst op het moment voldoende synergie in huis heeft, doordat het pakket in de afgelopen periode is uitgebreid met de titels Cosmopolitan, Men’s Health, Women’s Health en Esquire.
Titels van Audax Publishing
Weekend
Vriendin
Santé
Royalty
Girlz!
CosmoGIRL!
Glossy
Titels van Hearst Magazines Netherlands
ELLE
ELLE Eten
ELLE Decoration
Cosmopolitan
Red
Men’s Health
Women’s Health
Quote
Esquire
FiscAlert
(Hearst verzorgt ook de advertentie exploitatie voor TrosKompas, TV Krant en Radar+)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid