Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kopen nog steeds liever in winkel dan online

Het Europese gemiddelde voor online winkelen ligt op 40 procent, Nederland blijft hangen op 27 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Bovendien wordt het gat tussen Nederland en andere Europese landen groter, omdat de voorkeur onder Nederlanders voor online winkelen langzamer groeit dan in andere West-Europese landen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Total Retail 2017’ van PwC onder 2.000 Nederlandse shoppers.

related partner content for mobile comes here

Volgens retail-expert Shana Laurie de Hernandez van PwC, zijn het echter vrij logische resultaten: ‘Nederland heeft een hoge winkeldichtheid. Je kunt dus snel op en neer naar de fysieke winkel, en er is veel keus in winkelstraten. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper. Ze oriënteren zich online maar kopen het vervolgens in de winkel. Dat is goed nieuws voor winkeliers.’

Toch verschuift de klantvoorkeur als gevolg van nieuwe technologieën, zoals slimmere algoritmen, langzaam richting online winkelen. Bijna drie op de tien jongeren tot 35 jaar koopt minstens eenmaal per week online. Hoe ouder de consument, hoe lager het percentage. Zo shopt een kwart van de 35 tot 55 jarigen en 13 procent van de 55-plussers wekelijks online.

De Hernandez: ‘Ondanks het feit dat Nederland qua groei achterloopt op andere landen, is het duidelijk dat zowel het aantal online consumenten als de frequentie waarmee ze aankopen doen zal stijgen. Retailers zullen hun e-commerce dus moeten intensiveren. Dat kan bijvoorbeeld door meer te focussen op specifieke klantvoorkeuren en daar nieuwe digitale strategieën voor te ontwikkelen. Maar vooral ook door hun bedrijfsvoering zo in te richten dat ze sneller kunnen inspelen op veranderende wensen van consumenten. Er blijft plaats voor bakstenen, maar de status quo wordt doorbroken.’

Producten die Nederlanders verhoudingsgewijs vaker online aanschaffen, zijn al geruime tijd op het web te vinden. Denk aan boeken en speelgoed. Producten die relatief kort online verkocht worden, zoals meubels en boodschappen, zijn vooral populair bij consumenten jonger dan 35 jaar. En ook al bezorgen webshops in Nederland binnen een dag, het trekt consumenten niet over de streep. Zij zijn namelijk ook tevreden met de gemiddelde Europese bezorgtijd, die tussen de een en drie dagen bedraagt.

Mobiel shoppen gebeurt hier nog weinig.  Tijdens het winkelen gebruikt 24 procent zijn telefoon om productinformatie te raadplegen en 16 procent om beoordelingen te lezen.

Voor Britten, Duitsers en Fransen liggen die percentages hoger: respectievelijk 39 en 28 procent. Het aantal Nederlanders dat via zijn telefoon aankopen doet, neemt wel toe. In 2013 kocht 11 procent minstens eenmaal per maand een product via mobiel, nu is dat opgelopen naar 20 procent. Dat zijn wederom vooral consumenten onder de 35 jaar. PwC verwacht dat mensen in deze leeftijdscategorie al in 2020 vaker via hun mobiel online winkelen dan via tablet, pc of laptop.

Beeld: 123rf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in