Overslaan en naar de inhoud gaan

Een voetballes voor merken

Ajax en Feyenoord bewijzen het maar weer eens. Als je speelt zoals je supporters het willen, komt het helemaal goed en krijg je er zelfs…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Als marketeers en reclamemakers moeten we leren van voetbal. Ajax betovert heel Europa met jeugdig branievoetbal. En Feyenoord knokte zichzelf vol passie naar de Coolsingel. 

related partner content for mobile comes here



Zij spelen het voetbal wat supporters willen zien en je krijgt er als club fans bij. Waarom? De reclame die beide clubs voor zichzelf maken, is oprecht, oorspronkelijk en opwindend. Het resultaat? Lovende verhalen. Tranen van geluk. Miljoenen fans.

Laten we met deze voetbalogen naar merken en reclame kijken. 

Veel banken en verzekeraars worden nog steeds gezien als de foute clubs. Hoe mooi de reclameverhalen ook zijn, voor velen zijn ze gedegradeerd. De oplossing: een fris team vol talenten, eerlijker en moderner spelen en services ontwikkelen die lekker scoren op mobile. Dan komen de fans vanzelf wel weer.

Merken op Champions League niveau, weten wat hun fans willen zien én delen; grootse, meeslepende, filmische verhalen. Gemaakt door sterspelers. En ja, dat moet wat kosten én wat vertellen. Maar ga niet met een onzinverhaal het veld op. Dan word je genadeloos onderuit gehaald op social en lig je zo uit de competitie.

Wie ook lekker aan de bal zijn: aanvallende start-up clubs die met een verfrissende speelwijze de strijd aan gaan. Vaak slim en gedurfd, met een logisch verhaal dat zichzelf verkoopt. Ze worden toegejuicht en in no time omarmd door een grote en trouwe supportersschare.

De grote verliezers: de saaie middenmoters. Ze missen de aansluiting met het nu of komen met een geblesseerd verhaal. Ze krijgen de witte zakdoekjes, worden thuis uitgefloten, in een troosteloos decor van wegzappende of leeglopende tv-tribunes. 

En dus geeft het voetbal ons een aantal wijze lessen. 

Les 1: zorg dat je merk (je club) van binnenuit klopt, anders krijg je geen fans of word je verlaten door de fans die je had
Les 2: speel slim, groots of vernieuwend en je merk gaat vliegen
Les 3: makkelijk, saai of ongeloofwaardig wordt weggehoond en leidt tot degradatie
Les 4: volg je geen van deze lessen op, dan moet er worden ingegrepen: een nieuwe coach, andere opstelling of verkassen naar een andere club. 
 

En dus geeft het voetbal ons een aantal wijze lessen. 



Les 1: zorg dat je merk (je club) van binnenuit klopt, anders krijg je geen fans of word je verlaten door de fans die je had
Les 2: speel slim, groots of vernieuwend en je merk gaat vliegen
Les 3: makkelijk, saai of ongeloofwaardig wordt weggehoond en leidt tot degradatie
Les 4: volg je geen van deze lessen op, dan moet er worden ingegrepen: een nieuwe coach, andere opstelling of verkassen naar een andere club. 
 

Les 3: makkelijk, saai of ongeloofwaardig wordt weggehoond en leidt tot degradatie


Les 4: volg je geen van deze lessen op, dan moet er worden ingegrepen: een nieuwe coach, andere opstelling of verkassen naar een andere club. 
 


 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in