Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder specifiek gebruik Google

De conventionele zoekmachine verliest terrein op het gebied van specifieke zoekopdrachten, zo blijkt uit de Nationale Search Engine…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de Nederlandse zoekmachinegebruikers geeft 83 procent bijvoorbeeld aan direct in YouTube naar video’s te zoeken. Hiermee is de populaire video search engine de meest succesvolle, gespecialiseerde zoekautoriteit van dit moment. Met het oplopen van de leeftijd, neemt het gebruik van YouTube af van 95 procent (< 34 jaar) naar 49 procent (> 65 jaar). Hoe ouder de internetgebruiker, hoe vaker deze teruggrijpt op de diensten van de conventionele zoekmachine.

related partner content for mobile comes here

In de zakelijke zoekcategorie naar personen wint de generieke zoekmachine het van de niche search engines. Gaat het om iemand uit de privésfeer, dan voert Facebook de lijst aan. Hoger opgeleiden laten zich leiden door de aard van de opdracht. Gaat het om een zakelijke zoekopdracht naar een persoon, dan gebruikt 3/10 het professionele platform LinkedIn en 1/10 Facebook. Gaat het om een privépersoon, dan wendt bijna de helft zich tot Facebook en maakt slechts 5 procent gebruik van LinkedIn. Lager opgeleiden laten dit zakelijke platform links liggen en maken zowel zakelijk als privé in 44 procent van de gevallen gebruik van Facebook.

De helft van de internetgebruikers surft bij het zoeken naar nieuwsartikelen direct naar een nieuwssite. Bij middelbaar en hoger opgeleiden loopt dit op tot 57 procent. De reguliere zoekmachine staat op de tweede plek, een kwart van de Nederlands begint zijn zoektocht naar een nieuwsartikel hier. De generieke zoekmachine blijft favoriet voor foto’s en afbeeldingen. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan de Google zoekoptie afbeeldingen te benutten en nog eens 35 procent zoekt via de standaard zoekbalk. Het gebruik van de zoekoptie afbeeldingen neemt toe, naarmate de leeftijd

afneemt. Facebook scoort op dit gebied goed onder laag opgeleiden: zo'n 12 procent begint zijn of haar zoektocht naar afbeeldingen bij dit sociale platform, tegenover 1 en 0 procent van de middelbaar en hoger opgeleiden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in