Overslaan en naar de inhoud gaan

'Mijn Perry-hart doet pijn, maar ik heb weinig fiducie in voortbestaan van het merk’

Oud-Perry-gediende Monique Koopman: 'Perry Sport had er veel beter voor kunnen staan dan nu het geval was.'
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het einde van de slachting in de winkelstraat lijkt nog niet in zicht. Na (onder meer) het drama bij V&D sprak de rechtbank dinsdag het faillissement uit van Unlimited Sports Group (USG), moederbedrijf van Aktiesport en het oer-Hollandse Perry Sport. ‘Onvermijdelijk’, zei de bewindvoerder van USG, Toni van Hees van advocatenkantoor Stibbe. Maar was de val van Perry Sport echt niet te vermijden? En misschien belangrijker, behoort een doorstart van Perry – in tegenstelling tot V&D – wél tot de mogelijkheden? Wij spraken met Monique Koopman (foto), van 2002 tot en met 2011 werkzaam bij Perry, de laatste drie jaar daarvan in de rol van chief commercial officer. ‘Mijn Perry-hart doet pijn, maar ik heb weinig fiducie in het voortbestaan van het merk.’

related partner content for mobile comes here

Is dit faillissement daadwerkelijk een kwestie van overmacht?
‘Ik denk het wel. Als je alleen al kijkt naar Aktiesport, ooit zo’n 200 verkooppunten, dan praat je over 65 procent shop-in-shop-winkels. Zo’n 130 verkooppunten zaten in de winkels van en de rest was stand-alone, een enorme aderlating. Dan moet je bedenken dat USG bestond uit Aktiesport en Perry Sport, maar zeker een derde was wholesale. USG trad dus op als groothandel voor onder meer V&D. Die deuren hadden ze dus ook niet meer. Perry liep daarnaast al een tijdje moeizaam. Ik ken de keten van de ebitda’s tussen de 6 en 11 procent, maar vorig jaar had Perry al geen positief resultaat meer.’

Hoe kan dat?
‘Ze hadden er wel veel beter voor kunnen staan dan nu het geval was. Ik en velen met mij, leveranciers, concullega’s, mensen uit de branche, iedereen zei, het is niet meer interessant, niet meer spannend bij Perry. De winkel stond altijd voor een bepaalde cultuur en smaak. Maar op een gegeven moment is de achterkant samengevoegd met Aktiesport en dat is ten koste gegaan van de scherpte van de formule. Dat wisten ze zelf ook wel hoor en ze waren ook al bezig om dat weer te ontvlechten, maar te laat. Tot 2010 was de leidraad de klant, de klant en nog eens de klant. Dat was de leidraad. Daarna is het minder geworden. Dat zag je zelfs terug bij het personeel, uitzonderingen daargelaten, dat was steeds jonger en daardoor minder ervaring en minder productkennis. Er werd niet meer op gestuurd. Toch denk ik niet dat USG het V&D-debacle had kunnen overleven als Perry er sterker voor had gestaan. Het zijn te grote krachten.’

Is het denkbaar dat de merken verdwijnen?
‘Aktiesport verdwijnt sowieso. Als het uit Scapino weg is, en je houdt alleen die weinig tot de verbeelding sprekende winkeltjes over, dan ben je weg. Bij Aktiesport ging het tenslotte om dozen schuiven, grote volumes draaien. Dat volume ben je kwijt.’

En Perry?
‘Ik denk dat het einde verhaal is. Waarom? Omdat er een aantal knettersterke panden in het portfolio van Perry zitten. Het zijn allemaal superlocaties waar grote retailmerken als Primark, H&M en Zara op azen. Het zijn allemaal superlocaties waar heel veel geld voor te vangen is. Die vastgoedeigenaren staan met open armen klaar om nieuwe huurders te ontvangen. Op sommige panden zitten wel contracten van 20 jaar. Het faillissement is een grote kans voor vastgoedeigenaren en nieuwe huurders.’


In 1866 opende de familie Verster de winkel Perry&Co op de Amsterdamse Kalverstraat. In de jaren &;20 van de vorige eeuw opende het warenhuis een eigen sportafdeling. 

Dus we moeten Perry Sport bijschrijven in het boek van verdwenen merken?
‘Ik ben bang van wel. Ik heb er over zitten filosoferen met mensen die ik ken vanuit de retail. Een aantal sportwinkels, zoals Intersport, Twin, Daka, Wim Jaquet Sports, die zitten nu allemaal wel te rekenen, maar die gaan hooguit zitten cherry picken. Een inkooporganisatie als Euretco (o.a. Intersport red.) mag het niet overnemen omdat het een organisatie voor leden is. Die leden kunnen wel losse winkels kopen, maar daar red je het merk niet mee. Het is alleen te redden – en dat hoop ik van harte - als er een investeerder is die het leuk vindt, die gelooft in het voortbestaan van een brede sportwinkel.’

Waar moet een partij die Perry wil overnemen rekening mee houden?
‘Het grote gevaar is Nike. Die is als leverancier zo extreem bezig met het aanpassen van de distributiepolitiek. Het is dus maar de vraag of een doorgestarte Perry op dezelfde manier beleverd zal worden.’

U bedoelt beperkter?
‘Ja. Los van online retail zet Nike in op de grote spelers als Footlocker, JD Sports en Intersport. Nike noemt dat “global city and global strategy”. Dus werken met wereldwijde retailers en de allersterksten in de global cities. Die worden optimaal beleverd. Daaromheen wordt de een na de andere niet meer voorzien. Dus, als er een partij is die brood ziet in een doorstart, dan moet die eerst naar Nike. Het is Nike dat bepaalt hoe je in de toekomst verder mag.’

Het merk heeft dus nog wel bestaansrecht wat u betreft?
‘Mijn eerste reactie toen ik het hoorde, was “Het kan niet waar zijn!” Ik geloof zeker dat het bestaansrecht heeft. En onder oud-Perry-gedienden, inclusief mezelf leeft het reddingscenario ook. Het zou mooi zijn om het Perry van weleer nieuw leven in te blazen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in