Marketing in tijden van social media


Social media. Ze lijken overal te zijn, in grote hoeveelheden. Zie door al die de bomen het bos maar eens.
Hoe kan de marketeer social media op een passende manier inzetten voor zijn product/dienst?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPaul Blok, programmamanager van het Social Media School-gebeuren gaf 9 maart zelf ook een workshop: ‘Marketing in tijden van social media’.
Paul Blok gaf aan dat hij zeker geen duidelijke tips kan geven welk social-mediapad je als organisatie of marketeer moet bewandelen. ‘Meer doen met social media’, is een uitspraak waar Blok niets mee kan. Dat is veel te breed en te algemeen.
Maar hij wilde de deelnemers wel laten zien hoe belangrijk en hoe invloedrijk social media kunnen zijn. Social media (‘en dat is meer dan sociale netwerken’, aldus Blok. ‘Een YouTube-filmpje kijken is ook al meedoen aan social media.’) zijn inmiddels groter dan Google.
Publiek met publiek
Ter introductie liet hij twee foto’s zien uit de grootste marketingcampagne die we kennen: de Amerikaanse verkiezingen. In 2004 bij de campagne van Bush zag je een enkeling met een fototoestel voor zijn snufferd, in 2008 ten tijde van Obama was bijna niemand in het publiek die niet met een apparaat boven zijn hoofd stond te zwaaien: camera’s in alle soorten en maten.
Dat is, zei Paul Blok, wat Brian Solis bedoelt met audiences with audiences. Vroeger hield de communicatielijn op bij het publiek, nu gaat het publiek zelf verder met het verspreiden van informatie. Via Flickr, Twitter, blogs, Facebook, Hyves, Linkedin en wat al niet meer.
Blok vroeg de deelnemers wie Hyves, Facebook en LinkedIn gebruikte. De laatste twee netwerken: praktisch iedereen. Hyves? Bijna niemand.
Doe mee
De kern van het betoog van Paul Blok komt eigenlijk neer op: doe mee. Geen vooruitgang zonder innovatie. Als marketeer ben je aan je vak verplicht dingen te proberen, te experimenteren en te ervaren. Doet er niet toe of je Twitter of Foursquare belachelijk, dom of stom vindt. Maar werk ermee, ervaar en leer ervan wat je er wel of niet mee kunt.
Je kunt Foursquare best dom vinden, maar dan wel nádat je het hebt getest of het van waarde kan zijn voor jouw product of dienst.
Blok haalde het voorbeeld van Twitter aan. ‘Twitter komt door in andere media en kan op die manier grote invloed hebben’, weet Blok. Tweets worden aangehaald in radio-uitzendingen, in tijdschriften en kranten.
Begrijp de trend
Tip van Blok: begrijp de trend achter de hype. Het draait niet om de hype. Kijk naar Second Life destijds. De hype is voorbij, maar de trend van virtuele werelden en de ontwikkeling daarin zijn nog steeds gaande.
Blok definieert social media simpel: iedereen kan iets posten, iedereen kan zien wat je online plaatst en iedereen kan eraan meedoen.
Pijn
En daar zit dan ook de pijn voor veel traditionele organisaties. De wereld die ze kennen verandert door social media in rap tempo. Ze hebben altijd gedaan wat resultaat boekte (adverteren – paid media), begonnen een beetje te wennen aan een website (owned media) en ineens blijkt earned media heel belangrijk te worden: wat zeggen consumenten online over je merk?
Paul Blok gaf aan dat er nog in oude termen wordt gedacht. ‘Je ziet regelmatig berichten opduiken dat merken en bedrijven teleurgesteld zijn de resultaten van het inzetten van social media. “Geen extra schoenen verkocht".'
Daar draait het dus niet om. Het draait om goodwill, imagoverbetering, verbetering van de klantenservice. Indirect verdien je daar dus ook aan.
Er zijn voor merken en bedrijven vier manieren om op social media te reageren:
1. Passief (lees en bekijk de conversaties)
2. Reactief (reageer op wat wordt gezegd)
3. Actief (zenden)
4. Activerend (moedig mensen aan het over je merk te hebben)
Denk niet alleen meer vanuit je paid en owned media, maar zoek de consument op. Zoals Blok een tijd terug zag op een grote Senseo-abri in Amsterdam: Philips communiceerde hier de Facebook-pagina van Senseo in plaats van Senseo.nl.
Profiteer van mediakracht medewerkers
Daarnaast: mensen (medewerkers) worden in deze tijd van social media steeds belangrijker. Het is krachtiger om te communiceren als mens dan als merk. Wees als organisatie dus niet bang om je medewerkers ‘los te laten’ in social media, maar zie in dat met juiste gedragsregels dit heel goed kan werken. Profiteer van hun mediakracht.
Paul Blok haalde de social-mediaregels van SNS Reaal (pdf) aan als goed voorbeeld. Hier staat op een positieve manier beschreven wat een SNS-medewerker kan en mag doen op social media. De ‘nee, nee dit mag niet-regels’ stonden immers al in de standaardgedragsregels die de bank heeft. En die zijn met de komst van social media niet veranderd.
Voor de slides uit Bloks presentatie: ze staan op slideshare.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid