“Advertising has lost its humanity”


Vorige week was ik uitgenodigd door Dart Group Brand Guidance & Design voor, wat zij noemt, de Greenspot meeting. Hun gastspreker was de bevlogen Lorenzo de Rita.
Lorenzo de Rita was creatief directeur bij Fuel Europe in Amsterdam (EuroRSCG groep) en daar verantwoordelijk voor de creatie van Europese en wereldwijde campagnes voor Volvo Cars. Hij won diverse awards, waaronder acht Lions in Cannes, een gouden medaille op het New York Film Festival en drie 'Arrows' van de Britse televisie. Zie Jointhepipe.org voor zijn droom, schoon drinkwater waar dat niet vanzelfsprekend is.
Lorenzo vertelde over zijn ervaringen als reclameman en zijn huidige bezigheden. Het is erg moeilijk om zijn bevlogenheid en passie in een blog te vangen. Tijdens zijn praatje deed hij diverse rake uitspraken. Deze deel ik graag met mijn lezers inclusief de context in welke de uitspraak was geplaatst.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Advertising needs to put humanity back in the job, not just the product or the benefits. We are boring because we rationalize everything, there is no emotion. We want more attention but have forgotten how to ask for it. We make bigger ads, use shocking pictures and get attention using the wrong methods. We need to stop selling and start storytelling.
De Rita spoort aan om meer (positieve) emotie te laten zien in reclame uitingen. Hij gebruikte het bekende filmpje van de Volkswagen Polo, waar een suicide bomber zichzelf opblaast. Voor velen grappig, maar eigenlijk bizar dat we zo de aandacht vragen voor een product.
Right now advertising is insane; this according to Einstein’s definition of insanity "Doing the same thing over and over again and expecting different results". We have lost ourselves; we need to answer the question “who am I and what am I supposed to do?”
Volgens De Rita is het niet raar dat reclame steeds minder geloofwaardig over komt. Dit is omdat we voor de korte termijn gaan. We doen er alles aan om onze producten/diensten aan de man te brengen. We dwalen af van de waarheid en vergeten dat alleen authenticiteit op de lange termijn houdbaar is.
Lorenzo heeft besloten om zijn creatieve talent in te zetten voor projecten waar de rest van de wereld wat aan heeft. Zo heeft hij bijvoorbeeld een herbruikbaar waterflesje ontworpen. Deze flesjes zien eruit als een onderdeel van een waterleiding om zo, symbolisch, de langste waterleiding te creëren om de hele wereld van water te kunnen voorzien. De opbrengsten van deze stichting gaan rechtstreeks naar landen waar schoon water niet vanzelfsprekend is.
Met zijn “Soon Institute” gaat hij op zoek naar creatieve oplossingen die er nog niet zijn. Lorenzo legt uit dat zijn inspiratie komt van de auto industrie. Hier is de creatie ruimte heilig. Eindeloze budgetten en tijd om nieuwe uitvindingen te realiseren. Bij een van zijn klanten in de auto industrie zag Lorenzo dat ze een pot kikkers hadden staan. Die waren er om te onderzoeken hoe het komt dat kikkers altijd hun grip behouden. Een goed voorbeeld van creatief op zoek gaan naar oplossingen voor alledaagse menselijke problemen. Dit is wat Lorenzo met the Soon Institute nu doet.
Wat vind jij van Lorenzo’s kijk op de reclame wereld? En wat hij nu doet?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid