Overslaan en naar de inhoud gaan

Lexus geeft 3884 euro uit aan reclame per verkochte auto

Onderzoeksbureau Aumacon heeft weer op een rijtje gezet wat de automerken aan reclame uitgeven. In 2008 gaven de automerken nog vijf…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoeksbureau Aumacon heeft weer wat de automerken aan reclame uitgeven. In 2008 gaven de automerken nog vijf procent meer uit dan in het jaar daarvoor, maar dit jaar –surprise!- lukt dat dus niet.

related partner content for mobile comes here

Over het eerste half jaar van 2009 zakken de bestedingen in met 15 procent. Per verkochte auto ging het reclamebedrag wel omhoog, omdat het aantal verkochte auto’s nog harder daalde: met maar liefst 26 procent.

Kanttekening: het gaat hier om reclamegeld besteed in ‘de oude media’. Internet valt er helemaal buiten en dat lijkt een medium dat steeds belangrijker wordt.

Tv is met een marktaandeel van 55 procent het grootste automedium. Radio zit op 18,1 procent en is met outdoor het enige medium dat groeide in de eerste helft van 2009. Print is uit voor de automerken: 3,9 procent aandeel en dalend.

Welk merk geeft het meeste uit aan reclame per verkochte auto?

De top10:

1.Lexus. 3.884 euro per verkochte auto.
2.LandRover. 2.921 euro.
3.Dacia. 1.564 euro.
4.Mazda. 1.166 euro.
5.Renault. 1.134 euro.
6.Hyundai. 1.115 euro.
7.Chevrolet. 973 euro.
8.Citroën. 774 euro.
9.Nissan. 739 euro.
10.Opel. 673 euro.

De zuinigste is Volkswagen dat dit jaar fors bezuinigde en 56 procent minder uitgaf. Ook Audi schrapte 48 procent. Volkswagen geeft nog maar 128 euro per verkochte auto aan reclame uit. Daarmee is het merk het zuinigste van alle automerken. Audi zit op 183 euro reclamegeld per verkochte auto.

Kanttekening: het zijn brutobedragen, de kortingen die de importeurs bedingen zijn er nog niet af getrokken. En Internet is dus ook niet meegeteld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in