Layar: wat kunnen en moeten marketeers ermee?


Deze week was de wereldwijde lancering van Layar. De hele wereld berichtte er ook over. Layar is een mobiele augmented reality-browser. Als je je mobiel (voorzien van camera en gps) richt op een omgeving, zorgt de layer voor een extra laag op het beeldscherm, met daarin extra informatie, waarop je weer kunt klikken voor nog meer informatie. Bedrijven kunnen met een layer dus allemaal kekke diensten aanbieden, die de gebruiker vervolgens op zijn mobiel kan gebruiken.
Wat voor diensten zou je kunnen aanbieden met Layar? De mogelijkheden zijn eindeloos, zo lijkt het. Direct na de lancering vlogen de ideeën al over Twitter: ‘Een layer die je bij een voetbalwedstrijd naar je stoeltje brengt’. ‘Een layer die het oosten aangeeft en de dichstbijzijnde moskee/gebedsruimte’. ‘Een layer die in een supermarkt de snelste kassamedewerker aanwijst’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaker van Layar, SPRXmobile, geeft in deze catalogus een flink aantal voorbeelden. Uiteraard veel onroerend goed-mogelijkheden, en er is veel mogelijk op het gebied van toerisme, horeca, vervoer en transport, op het gebied van games, social networks, in de medische wereld en het weer.
Wat houdt deze augemented reality-ontwikkeling nu in voor de marketeer? Moet die ook in de layar-gekte springen, met de hype rond de iPhone app-store nog in het achterhoofd? Vlug, verzin een layer voordat de concurrent het doet.
Layar is in ieder geval een erg duidelijke uitleg van het hele concept augmented reality. Veel mensen en dus ook heel veel marketeers hadden voor de lancering waarschijnlijk geen concreet idee bij AR. Maar dat is nu hopelijk voorbij.
Maar dan de toepassingen. Veel Layar-diensten lijken zo op het eerste gezicht handig, maar zijn ze echt nodig, en denkt men goed na over de meerwaarde? En is er goed nagedacht over wat er moet gebeuren na het raadplegen van de layar?
Wat gebeurt er bijvoorbeeld na het raadplegen van de ING-layer, die alle geldautomaten in de buurt laat zien? Wat is hier de meerwaarde voor ING?
Is een layer leuk voor je branding, of kun je er ook direct geld mee verdienen? Gaat de consument betalen voor de leukste layers (net als in de iPhone app-store)? Is het mogelijk om ook alleen een plekje te kopen in een layer? En zouden consumenten zo’n commerciële layer zien zitten?
Volgens JWT International (onderdeel WPP), die een layer ontwikkelde voor Mazda, waarmee gebruikers na het scannen van een QR-code alle Mazda-dealers in de buurt kunnen spotten, zet Layar een nieuwe standaard in de manier waarop merken met consumenten communiceren.
Volgens Stephan Fellinger moeten marketeers gewoon maar beginnen met het verzamelen van concepten: ‘De beste manier voor marketeers is (niet sexy) experimenteren en je laten inspireren, om zo naar toepassingen voor je eigen merk te komen. Het is namelijk niet iets wat je zomaar uit je mouw schudt, de ervaring leert dat je veel concepten nodig hebt om zelf geïnspireerd te raken.’
En daar heeft hij gelijk in. Misschien komen merken er dan ook achter dat ze beter even geen layer kunnen aanmaken.
Wat denken jullie, heeft ieder merk bestaansrecht in dit soort augmented reality-toepassingen (wie zou het bijvoorbeeld echt niet moeten doen, of juist wel), en hoe denken jullie over de commerciële toepassingen binnen Layar?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid