Lage inkomens, hoge winsten
Volgens marketingdeskundigen is het net zo moeilijk om een goedkoop product te maken en te verkopen als om een Porsche te bouwen. Maar het loont de moeite, want of het nu gaat om auto’s, cosmetica of sportschoenen, in de Derde Wereld liggen gigantische afzetmarkten klaar om veroverd te worden. Dat moet dan wel met onconventionele middelen gebeuren, want de normale marketingstrategieën werken daar niet. Wie zijn producten wil verkopen aan mensen met lage inkomens, zal om te beginnen moeten bepalen wat die consumenten kunnen en willen besteden.
Zo ging Unilever te werk in India. Het bedrijf liet onderzoeken tegen welke prijs de gemiddelde dorpsbewoner waspoeder wilde kopen, trok van dat bedrag de minimale winstmarge af en kwam zo op het bedrag dat gebruikt kon worden om het artikel te ontwikkelen en te produceren.
De multinational leerde nog meer wijze lessen op de Indiase markt. Pogingen om groot te worden met de verkoop van shampoo mislukten jammerlijk: het merendeel van de Indiërs gebruikt helemaal geen shampoo, maar wast het haar met zeep en kruiden. Unilever heeft zijn ambities voor de verkoop van haarverzorgingsproducten inmiddels bijgesteld, maar is overigens wel succesvol in India en ook in andere ‘arme’ landen. Naar verwachting zal uiterlijk in het jaar 2010 de helft van de concernomzet uit de ontwikkelingslanden komen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: Wirtschaftswoche<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid