Overslaan en naar de inhoud gaan

Lage inkomens, hoge winsten

Waar valt nog omzetverhoging te behalen in deze economisch zware tijden? Niet bij de rijke, maar juist bij de minder draagkrachtige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens marketingdeskundigen is het net zo moeilijk om een goedkoop product te maken en te verkopen als om een Porsche te bouwen. Maar het loont de moeite, want of het nu gaat om auto’s, cosmetica of sportschoenen, in de Derde Wereld liggen gigantische afzetmarkten klaar om veroverd te worden. Dat moet dan wel met onconventionele middelen gebeuren, want de normale marketingstrategieën werken daar niet. Wie zijn producten wil verkopen aan mensen met lage inkomens, zal om te beginnen moeten bepalen wat die consumenten kunnen en willen besteden.

related partner content for mobile comes here

Zo ging Unilever te werk in India. Het bedrijf liet onderzoeken tegen welke prijs de gemiddelde dorpsbewoner waspoeder wilde kopen, trok van dat bedrag de minimale winstmarge af en kwam zo op het bedrag dat gebruikt kon worden om het artikel te ontwikkelen en te produceren.
De multinational leerde nog meer wijze lessen op de Indiase markt. Pogingen om groot te worden met de verkoop van shampoo mislukten jammerlijk: het merendeel van de Indiërs gebruikt helemaal geen shampoo, maar wast het haar met zeep en kruiden. Unilever heeft zijn ambities voor de verkoop van haarverzorgingsproducten inmiddels bijgesteld, maar is overigens wel succesvol in India en ook in andere ‘arme’ landen. Naar verwachting zal uiterlijk in het jaar 2010 de helft van de concernomzet uit de ontwikkelingslanden komen.

< SIZE=1>Bron: Wirtschaftswoche<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in