Jongeren willen uitdaging en sociaal aspect bij online gamen
De onderzoekers ondervroegen jongeren tussen de 16 en 19 jaar, geworven uit het Microsoft Online Panel ( een panel van ruim drieduizend MSN.nl- en Windows Live-gebruikers) naar de games die ze online spelen: casual games.
De onderzoekers wilden graag weten waarom de jongeren een spelletje op internet spelen - of waarom niet - en uiteraard hoe adverteerders hierop kunnen inspelen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe ondervraagde jongens en meisjes geven het ruiterlijk toe: ze spelen meestal games op internet omdat ze niets anders te doen hebben. "Ik wil snel kunnen gamen, niet te lang om tijdelijk de verveling tegen te gaan", zegt een van de ondervraagden. Het gaat dus niet om ingewikkelde games, maar korte, snelle spel-letjes.
Een andere reden om een casual game te spelen is de uitdaging. Het is aantrekkelijk om online iemand te verslaan, en nog leuker is het om een topscore neer te zetten. Spelen tegen iemand anders wordt hoe dan ook leuker gevonden dan spelen tegen de computer, want als je tegen de computer speelt, dan wint die bijna altijd.
Het sociale aspect blijkt echter net zo belangrijk als het competitieve: jongeren vinden het leuk om andere mensen te ontmoeten die hetzelfde spel leuk vinden. Online wel te verstaan, via de chatfunctie. Het chatten, de gezelligheid, is minstens zo aantrekkelijk als het spel zelf. Enkele uitspraken van deze jongeren: "Ik vind het gezellig, je kan zien wie de beste score heeft."; "Dan ontmoet je mensen die hetzelfde spel leuk vinden." En: "Ik vind het leuk als je kunt chatten met andere spelers van het spel, dus voor de gezelligheid."
Snel en uitdagend
Er zijn grofweg drie manieren waarop jongeren in aanraking komen met spelletjes op internet. In de meeste gevallen worden ze erop gewezen door vrienden, klasgenoten of familieleden. Daarnaast gaan ze zelf op zoek met behulp van een zoekmachine of maken ze gebruik van links op game portals.
Zo'n spel moet wel aan bepaalde eisen voldoen. Allereerst speelt de moeilijkheidsgraad een rol: het moet haalbaar zijn om te winnen, maar het moet tegelijkertijd ook een uitdaging blijven. Met andere woorden: niet te moeilijk, maar ook zeker niet te makkelijk. Verder moet het niet te lang duren om het uit te spelen: tien minuten is meestal wel het maximum, korter mag ook. Online games die genoemd worden zijn onder meer: Bejeweled, Sudoku, Goldrush (op Zylom), Tetris, 7 hand poker, Mijnenveger, en het McDonalds-spel op Funnygames.
Een deel van de uitdaging zit hem in de scores, dus die moeten wel bijgehouden worden. De ondervraag-den vinden het leuk om zichzelf, maar ook anderen steeds weer te overtreffen. Dat moet dan technisch wel vlekkeloos verlopen: niets zo frustrerend als een prachtige high-score die door een vastloper de mist ingaat. Een verrassend, kleurrijk uiterlijk wordt door meisjes belangrijker gevonden dan door jongens.
Hoewel de mogelijkheid om een prijs te winnen een goede motivatie blijkt om door te spelen, zijn de jonge-ren het erover eens dat een dergelijke materiële beloning niet heel erg belangrijk is. Veel belangrijker is dat het spel leuk is om te spelen. Maar áls er iets is te vergeven, dan gaat de voorkeur uit naar kleine prijzen, omdat de kans om te winnen dan groter is. Leuke prijzen die werden genoemd zijn bijvoorbeeld concert-kaartjes, kaartjes voor WB Movie World, cadeaubonnen en t-shirts.
Niet te commercieel
Jongeren wéten dat er bedrijven zijn die spelletjes op internet aanbieden om reclame te maken, maar kun-nen desgevraagd nauwelijks voorbeelden noemen. De spelletjes worden leuk gevonden als ze niet te com-mercieel zijn en goed bij het merk passen, of als ze aansluiten bij een lopende televisiereclame. Er worden diverse merken genoemd waarvan jongeren wel een game zouden willen spelen, waaronder G-Star, iTunes, Adidas, MTV, Coca-Cola, RTL, Puma, Apple en H&M.
Als een merk online een spelletje aanbiedt, betekent dit voor de jongeren dat dit merk blijkbaar geïnteres-seerd is in hun belevingswereld. Het draagt eraan bij dat de merknaam blijft hangen, zeker als het een leuk spel is, maar het betekent zeker niet dat ze meteen het product gaan kopen. Ze hebben wel door dat zo'n game dient om reclame te maken, maar zien die reclame liever op deze manier dan via pop-ups en banners op websites.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid