Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren willen uitdaging en sociaal aspect bij online gamen

Jongeren spelen online games vooral als tijdverdrijf, waarbij het gaat om de uitdaging en het sociale aspect. De spelletjes mogen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De onderzoekers ondervroegen jongeren tussen de 16 en 19 jaar, geworven uit het Microsoft Online Panel ( een panel van ruim drieduizend MSN.nl- en Windows Live-gebruikers) naar de games die ze online spelen: casual games.

related partner content for mobile comes here

De onderzoekers wilden graag weten waarom de jongeren een spelletje op internet spelen - of waarom niet - en uiteraard hoe adverteerders hierop kunnen inspelen.

De ondervraagde jongens en meisjes geven het ruiterlijk toe: ze spelen meestal games op internet omdat ze niets anders te doen hebben. "Ik wil snel kunnen gamen, niet te lang om tijdelijk de verveling tegen te gaan", zegt een van de ondervraagden. Het gaat dus niet om ingewikkelde games, maar korte, snelle spel-letjes.

Een andere reden om een casual game te spelen is de uitdaging. Het is aantrekkelijk om online iemand te verslaan, en nog leuker is het om een topscore neer te zetten. Spelen tegen iemand anders wordt hoe dan ook leuker gevonden dan spelen tegen de computer, want als je tegen de computer speelt, dan wint die bijna altijd.

Het sociale aspect blijkt echter net zo belangrijk als het competitieve: jongeren vinden het leuk om andere mensen te ontmoeten die hetzelfde spel leuk vinden. Online wel te verstaan, via de chatfunctie. Het chatten, de gezelligheid, is minstens zo aantrekkelijk als het spel zelf. Enkele uitspraken van deze jongeren: "Ik vind het gezellig, je kan zien wie de beste score heeft."; "Dan ontmoet je mensen die hetzelfde spel leuk vinden." En: "Ik vind het leuk als je kunt chatten met andere spelers van het spel, dus voor de gezelligheid."

Snel en uitdagend

Er zijn grofweg drie manieren waarop jongeren in aanraking komen met spelletjes op internet. In de meeste gevallen worden ze erop gewezen door vrienden, klasgenoten of familieleden. Daarnaast gaan ze zelf op zoek met behulp van een zoekmachine of maken ze gebruik van links op game portals.

Zo'n spel moet wel aan bepaalde eisen voldoen. Allereerst speelt de moeilijkheidsgraad een rol: het moet haalbaar zijn om te winnen, maar het moet tegelijkertijd ook een uitdaging blijven. Met andere woorden: niet te moeilijk, maar ook zeker niet te makkelijk. Verder moet het niet te lang duren om het uit te spelen: tien minuten is meestal wel het maximum, korter mag ook. Online games die genoemd worden zijn onder meer: Bejeweled, Sudoku, Goldrush (op Zylom), Tetris, 7 hand poker, Mijnenveger, en het McDonalds-spel op Funnygames.

Een deel van de uitdaging zit hem in de scores, dus die moeten wel bijgehouden worden. De ondervraag-den vinden het leuk om zichzelf, maar ook anderen steeds weer te overtreffen. Dat moet dan technisch wel vlekkeloos verlopen: niets zo frustrerend als een prachtige high-score die door een vastloper de mist ingaat. Een verrassend, kleurrijk uiterlijk wordt door meisjes belangrijker gevonden dan door jongens.

Hoewel de mogelijkheid om een prijs te winnen een goede motivatie blijkt om door te spelen, zijn de jonge-ren het erover eens dat een dergelijke materiële beloning niet heel erg belangrijk is. Veel belangrijker is dat het spel leuk is om te spelen. Maar áls er iets is te vergeven, dan gaat de voorkeur uit naar kleine prijzen, omdat de kans om te winnen dan groter is. Leuke prijzen die werden genoemd zijn bijvoorbeeld concert-kaartjes, kaartjes voor WB Movie World, cadeaubonnen en t-shirts.

Niet te commercieel

Jongeren wéten dat er bedrijven zijn die spelletjes op internet aanbieden om reclame te maken, maar kun-nen desgevraagd nauwelijks voorbeelden noemen. De spelletjes worden leuk gevonden als ze niet te com-mercieel zijn en goed bij het merk passen, of als ze aansluiten bij een lopende televisiereclame. Er worden diverse merken genoemd waarvan jongeren wel een game zouden willen spelen, waaronder G-Star, iTunes, Adidas, MTV, Coca-Cola, RTL, Puma, Apple en H&M.

Als een merk online een spelletje aanbiedt, betekent dit voor de jongeren dat dit merk blijkbaar geïnteres-seerd is in hun belevingswereld. Het draagt eraan bij dat de merknaam blijft hangen, zeker als het een leuk spel is, maar het betekent zeker niet dat ze meteen het product gaan kopen. Ze hebben wel door dat zo'n game dient om reclame te maken, maar zien die reclame liever op deze manier dan via pop-ups en banners op websites.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in