'Goud' voor NS als Olympische sponsor
Dit blijkt uit de Olympische Oranjebarometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met Activate&co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=612 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Het veldwerk voor het onderzoek vond plaats ten tijde van de Spelen, in the heat of the moment.
De top 3 van meest gewaardeerde Olympische activatie campagnes is samengestld, door elke eerste plaats voor drie punten mee te tellen, elke tweede plaats voor twee en elke derde plaats voor één punt. In de ranking komt NS dan bovenaan te staan. Het verschil tussen NS (bij NS staat Londen deze zomer centraal) en het zilver van Heineken (Holland Heineken House) is overigens marginaal; Rabobank (Van begin tot Goud) staat op een duidelijke derde plaats.
Alle drie de medaillewinnaars maakten met hun Olympische campagne gebruik met een breed scala van activiteiten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Het onderzoek laat verder zien dat Nederlanders over het algemeen positief staan ten aanzien van de sponsoring door het bedrijfsleven. Meer dan de helft vindt dit ‘een goede zaak’, vooral als het gaat om de Nederlandse Olympische sportploeg (60%) resp. individuele Nederlandse sportbonden. Voor één op de vijf hebben bedrijven die de Nederlandse Olympische sportploeg sponsoren zelfs een streepje voor.
Van alle officiële sponsors van de Spelen zelf is Coca Cola verreweg de bekendste, gevolgd door McDonald’s en Samsung. Van de officiële sponsors van NOC*NSF weten NS en Randstad hun inspanningen het meest te zilveren in sponsorbekendheid. Als sponsor van individuele sportbonden worden Rabobank en Delta Lloyd het meest genoemd.
Volgens het onderzoek voelen acht op de tien Nederlanders zich betrokken bij de Nederlandse Olympische sportploeg. Eenderde van de ondervraagden geeft zelfs aan dat de Nederlandse prestaties in Londen het humeur verbeteren. Alle plezier en tevredenheid ten spijt zijn we nog ver verwijderd van brede steun voor het plan om de Spelen in 2028 naar Nederland te halen. Ruwweg dertig procent is daarvan nu voorstander, twintig procent is neutraal maar de helft van de Nederlanders – mannen meer dan vrouwen, ouderen meer dan jongeren – is tegen: te groot, te duur, te prestigieus voor ons land.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid