Overslaan en naar de inhoud gaan

Focus Hearst en Pelican op topsegment

Met de verkoop van Cosmogirl richt ook Pelican Magazines zich nu zuiver en alleen op het bovenste segment. Op één titel na.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren werd bekend dat Hearst Magazines International zijn belang in Pelican Magazines Hearst heeft verkocht aan de eigenaar van Pelican, Frank Kloppert. Kloppert zegt dat met de acquisitie van Lagardère door Hearst International een eigenaarde situatie ontstond op de Nederlandse markt. Pelican Magazines Hearst (nu dus Pelican Magazines) werd van alleen maar bondgenoot ook concurrent van Hearst. ‘Hearst vond het ook niet prettig.’ De oplossing voor Hearst was om de aandelen terug te verkopen aan Kloppert.

related partner content for mobile comes here

Kloppert verkocht Cosmogirl – ondanks dat het een ‘prima titel’ is – omdat het jeugdsegment niet het primaire segment van Pelican Magazines is. Het richt zich namelijk op het bovenste segment van de markt. Maar dat geldt ook voor Hitkrant. Kloppert: ‘Hitkrant voegt misschien ook niet zoveel toe aan ons portfolio, maar dat is een weekblad, goed voor de cash-flow en het rendement.’ Kloppert zegt geen plannen zegt te hebben om Hitkrant van de hand te doen. Hij zegt zelfs te willen bouwen aan de titel. Maar helemaal resoluut is hij daarin ook weer niet: ‘We zien wel wat de toekomst brengt.’ Een eventuele verkoop van Hitkrant zou ruimte creëren voor investering. Die ruimte is er volgens Kloppert sowieso, na verrekening van het terugkopen van de aandelen van Hearst International en het verkopen van Cosmogirl. Hij stelt vast: ‘Er staat op dit moment niet zoveel te koop. Een introductie kan ook.’

Dat Hearst Nederland Cosmogirl niet overnam, lag voor de hand. In 2008 staakte het de vergelijkbare papieren uitgave Elle Girl. Het tijdschrift deed het weliswaar goed op de lezersmarkt, maar de interesse van adverteerders bleef achter. Luc van Os, directeur van Hearst Magazines Nederland zegt dat de overname van Cosmogirl ook niet voor de hand lag, omdat Hearst niet actief is in dat segment. ‘We richten ons op het topsegment. We zijn heel bewust gestopt met Elle Girl. Dan zou het raar zijn om Cosmogirl over te nemen.’ Van Os zegt over het feit dat Hearst zich heeft teruggetrokken uit Pelican: ‘Het maakt het wel een stuk overzichtelijker.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in