Overslaan en naar de inhoud gaan

Federatie Dutch Creatives Industries werkt aan 'Creative Council'

De vorig najaar opgerichte Federatie Dutch Creative Industries wil een platform oprichten waar kennis over optimale benutting van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vorig najaar opgerichte wil een platform oprichten waar kennis over optimale benutting van creativiteit 'duurzaam' wordt ontwikkeld en gedeeld ten behoeve van het bedrijfsleven, de overheid en maatschappelijke organisaties.

related partner content for mobile comes here

Dat brengt de Federatie vandaag naar buiten.
Aanleiding is deze recente aanbeveling van het Innovatieplatform: 'Intensiveer de sleutelgebiedenaanpak: investeer minimaal de helft van de rijksbrede programmatische innovatiegelden in huidige sleutelgebieden.’
Rob Huisman, directeur van de (BNO) en voorzitter van de Federatie, reageert verheugd in een persbericht: 'Dat is nogal wat. Want in 2009 ging het in totaal om maar liefst 2 miljard euro en de helft daarvan verdeeld over vijf sleutelgebieden betekent voor de creatieve industrie hoe dan ook een aanzienlijk ruimere bedeling dan waar we de afgelopen jaren op konden rekenen. En dat is ook wel nodig, want als we in de pas willen blijven lopen met bijvoorbeeld Singapore, het Verenigd Koninkrijk en Korea dan moet er echt wel een tandje bij!’
In maart 2009 kreeg het sleutelgebied creatieve industrie onverwacht een ‘gele kaart’ gepresenteerd. De voortgangscommissie van het Innovatieplatform vond toen dat de creatieve industrie er een potje van maakte.
In opdracht van Balkenendes Innovatieplatform onderzocht de commissie-Scheepbouwer de voortgang van de sleutelgebiedenaanpak.
De creatieve industrie scoorde op alle fronten beneden de maat en kreeg daarom die gele kaart: ‘De samenhang schiet tekort door versnipperde doelen en ambities, de afbakening is onduidelijk, de subsectoren te groot in getal, de onderlinge samenhang ontbreekt evenals een programmalijn en het momentum van 2004 is al grotendeels verloren gegaan.’ Met een rode kaart werd zelfs gedreigd.
Onder meer om hier iets aan te doen werd eind vorig jaar de koepelorganisatie Federatie Dutch Creative Industries opgericht door branche- en beroepsorganisaties BNA, BNO, BNI, DGA en MODINT om de belangen van het georganiseerde deel van de zakelijke creatieve industrie actief te behartigen. Kort daarop sloten ook de Vea, de FotografenFederatie en PIBN zich bij de Federatie aan.
De Federatie Dutch Creative Industries vertegenwoordigt naar eigen zeggen in totaal meer dan zesduizend individuele leden, bijna 2.500 creatieve bedrijven met een gezamenlijke bijdrage aan het bruto nationaal product van ruim € 11 miljard.
Voorzitter Huisman heeft grootse plannen. Zo zegt hij: 'De Federatie neemt enerzijds de verantwoordelijkheid op zich om de sector, die in aard en samenstelling sterk afwijkt van de alle andere sectoren, te organiseren en te activeren en wil anderzijds een bijdrage leveren aan het mobiliseren van de kracht van de sector bij het oplossen van maatschappelijke problemen. Deze potentie kan alleen optimaal worden benut als er een platform in het leven wordt geroepen Bijvoorbeeld in de vorm van een Creative Council.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in