Er zijn twee soorten vrouwen
Lifetime gaf onderzoekbureau Insight Research Group de opdracht om de doelgroep eens beter te bekijken. Volgens het onderzoek ’Women and the Challenge of Choice 2005’ bestaan vrouwen van tegenwoordig grofweg uit twee groepen: de eerste groep bestaat uit het onafhankelijke, het zogenaamde Sex and the City-type, aan de andere kant heb je de neotraditionalist, die de voorkeur geeft aan de ouderwetse rolverdeling tussen man en vrouw.
Het eerste type streeft juist gelijkheid na tussen man en vrouw en vraagt om zogenaamde ‘me-time’, het tweede type heeft meer behoefte aan we-time, en in deze laatste groep moeten ook de moeders geplaatst.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVolgens Tim Brooks, hoofdonderzoeker bij Lifetime, was de tweede groep zonder het onderzoek bijna onopgemerkt gebleven: ‘Je komt makkelijker in contact met de onafhankelijke vrouwen en richt daar ook eerder je advertising op. Nu weten we dat we onze communicatie moeten aanpassen zodat we de andere groep niet van ons vervreemden.’ Brooks noemt een voorbeeld: ‘Vrouwen waren tijdens het onderzoek meer betrokken bij een filmpje waarin een vrouw een race uitloopt en daarna toegejuicht wordt door familie en vrienden, dan een vrouw die de race uitloopt, zonder bekenden in het publiek. De eerste clip sprak beide groepen aan: de bevrediging die je voor jezelf kunt vinden in het uitlopen van je eigen race, maar ook het wij-gevoel van de familie en vrienden.’
De resultaten van het onderzoek ‘Women and the Challenge of Choice 2005’ worden gebruikt om opnieuw naar de programmering van de vrouwenomroep te kijken en adverteerders beter van dienst te kunnen zijn. Zo bracht het onderzoek naar voren dat maar liefst 68 procent van de vrouwen bevestigend antwoordt op de vraag of ze gelukkig zouden zijn zonder een partner. Een nieuwe realityshow als Ms. Mogul, over vrouwelijke ondernemers, past wat dat betreft prima in het plaatje. De show komt later dit jaar op televisie.
Lifetime kwam aan de cijfers door 17 vrouwen te voorzien van een GSM compleet met PDA en fotocamera, die de gehele dag hun gedachten en acties vastlegde. De 17 vrouwen moesten daarnaast ieder 10 vrienden uitnodigen voor een discussie, die bijgewoond werd door een onderzoeker. Aansluitend hield Insight Research een telefonische enquête onder 1000 vrouwen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid