Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de 10 invloedrijkste communicatiemensen van Nederland

Betteke van Ruler, Cees van Riel en Henk Brons op 1,2 en 3 in top 25 Communicatie Magazine.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voormalig hoogleraar Betteke van Ruler is de meest invloedrijke communicatieprofessional van Nederland. Ze wordt op de voet gevolgd door reputatieprofessor Cees van Riel en RVD-baas Henk Brons. Samen vormen ze de top drie van de 25 communicatiemensen die ertoe doen in de branche. In de top tien prijken verder bekende namen als Jack de Vries (6) en Jan Driessen (7). Ron van der Jagt, voorzitter van branchevereniging Logeion, staat op de vierde plaats.

related partner content for mobile comes here

De lijst kwam tot stand na onderzoek onder een select aantal opinieleiders in de communicatiebranche. De volgorde werd bepaald op basis van het aantal keren dat de ‘influencers’  werden genoemd en weging door de redactie van Communicatie Magazine. Selectiecriteria waren onder meer: Inspiratie voor vakgenoten, aanwezigheid in (sociale) media, spreekbeurten en optredens, publicaties over het vak en maatschappelijke impact.

Opmerkelijk is dat de lijst wordt aangevoerd door twee wetenschappers. Zij werden zonder uitzondering genoemd door alle  ondervraagden. Buiten RVD-directeur Henk Brons, werden communicatiedirecteuren van grote ondernemingen of departementen niet of nauwelijks genoemd. Dat is voor een belangrijk deel te wijten aan de relatieve ‘onzichtbaarheid’ van veel communicatieprofessionals. Vernieuwing en inspiratie komt vooral vanuit de wetenschap, zo blijkt. Slechts weinig actieve beoefenaars mengen zich in discussies of dragen in woord en daad bij aan de verdere ontwikkeling van het vak. Opvallend is verder de stevige nummer één positie van Betteke van Ruler.  Zij dankt deze aan haar zeer actieve rol de afgelopen twee jaar, vooral rond het vraagstuk van de communicatieplanning.  Uit de reacties van respondenten valt op te maken dat Cees van Riel vooral populair is onder directeuren van grote ondernemingen. 

De top tien van meest invloedrijke communicatiemensen ziet er als volgt uit:

1. Betteke van Ruler - Queens of comms. Sloeg toe met CommunicatieNU – een glossy met inhoud over het vak. Zette daarna vrolijk door met een aanval op het communicatieplan. Reikte  na een goed getimede adempauze zelf de oplossing: de Scrum.. Geleend van de ICT-branche, maar wat zou het. Het werkt! Was alomtegenwoordig het afgelopen jaar. Vandaar haar eerste plek. En wie denkt dat La Ruler na al deze successen op haar lauweren gaat rusten kent haar niet. Nog een maand of twee, dan verschijnt haar nieuwste boek. Over communicatieafdelingen, en wat daar anders moet.

2. Cees van Riel - Reputatiekanon, wetenschapper, koopman. Internationaal vermaard. Heeft het woord reputatie – en daarmee ook een beetje zichzelf- eigenhandig groot gemaakt. Niet alleen in Nederland, maar -  als we op Cees mogen afgaan -  ook in de rest van de wereld. Waarom Cees dan toch op twee. Aanwezigheid. Die was duidelijk minder dit jaar. Cees lijkt zich met zijn boek over alignment steeds meer richting organisatiekunde te wetenschappen.

3. Henk Brons - De baas van de RVD maakt de natte droom van elke spindoctor waar. Heeft de Majesteit geen zin in de pers op een nieuwjaarsreceptie? Doen we toch gewoon de deur dicht? Maken we toch ons eigen filmpje? Kijk dan heb je echt macht over de media. Dat het Genootschap van Hoofdredacteuren zich in allerlei bochten kronkelt om in een glibberige glijbrief te vragen of ze er voortaan bij mogen zijn als de koning een feestje viert, bewijst alleen maar hoe machtig Henk is. Geen twijfel. Op drie. Hij mag zich wel wat meer met vakinhoudelijke discussies bemoeien aldus een van de reageerders op onze oproep. Waarvan akte.

4. Ron van der Jagt -  De meest actieve Logeion-voorzitter sinds sinds jaren. Wordt (professioneel) aanbeden door blondgelokte en hooggehakte vrouwelijke communicatieadviseuses die binnen hun bedrijf reputatie ‘op de kaart willen zetten’. Laat een nieuwe wind waaien bij Logeion en doet dat met verve. Grootste frustratie: als er een pr-vraagstuk is, weten de media Logeion niet te vinden.

5. Guido Rijnja - Huisfilosoof van het communicatiegilde. Richtte de  Academie voor Overheidscommunicatie op waar ambtenaren le-ren com-mu-ni-ce-ren. Deed ooit de woordvoering van toen nog burgemeester Peper in Rotterdam, dus weet ook hoe de zweep in de praktijk knalt. Stelt dat de afdeling communicatie veel minder tot geheel niet moet communiceren. Werkt waarschijnlijk daarom tegenwoordig bij de RVD.

6. Jack de Vries - Voorheen Jack het Lek. Tegenwoordig:  Jack de Vlek, omdat zijn uitspraak ‘in een vlek moet je niet wrijven’ een eigentijds alternatief is geworden voor de aloude wijsheid: als je geschoren wordt, moet je stilzitten.

7. Jan Driessen - Een ding kun je over Driessen zeggen: saai is hij niet. Ijdel wordt hij genoemd (check!), te alomtegenwoordig (check!), een namedropper (check!). Maar ja…hij durft wel iets te zeggen.   

8. Paul Stamsnijder - Wat zijn bureaugenoot van der Jagt niet lukt, lukt reputatieloog Paul Stamsnijder steeds beter: bij pr-crises bellen de media hem. Reputatie is hot en Paul is dan de eerste en enige naam in het adressenboekje van de redactiemedewerker-assistent

9. Eric Reijnders - Voormalig organisatie-adviseur met een voorliefde voor interne communicatie.. Voorzag de (interne) communicatiegemeenschap van begrippen om mee te praten met het management.

10. Huib Koeleman - Reijnders op 9, dan Koeleman op 10. Of andersom, want beiden zijn even belangrijk.  Iets andere persoonlijkheid dan Reijnders. Flamboyant, gulle lach, maar niet minder scherp. Gaf het vak een wat praktischer houvast dan Reijnders deed .

 

De volledige top-25 wordt gepubliceerd in het februarinummer van Communicatie, dat morgen verschijnt.  of voor het aanvragen van een gratis proefnummer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in