Overslaan en naar de inhoud gaan

Wearables: gaan ze het redden?

Wearables hebben vier problemen als het gaat het bereiken van de massamarkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat schrijft product strategy consultant Kevin McCullagh op .

related partner content for mobile comes here

Maar wearables (draagdingen zou een mooi Nederlands woord zijn): bandjes, clips, broches, horloges, brillen, koptelefoons kunnen waarde toevoegen.

De techindustrie is op het moment bezig te kijken hoe wearables mainstream te krijgen.

Er zijn vier obstakels:

1. Fitness freaks zijn niet de voorlopers voor de gewone consument

Het gebruik van de wearables zoals fitnessfanatiekelingen ze gebruiken, zijn niet representatief voor het grotere publiek, dat niet zo&;n behoefte heeft zijn leven tot in detail te monitoren.

2. Techies zijn niet zo goed in fashion design

Wearables zijn zichtbaar en dienen dus mooi te zijn, omdat ze als sieraden worden gedragen. De techindustrie is hier niet zo goed in als merken als Tag Heuer of Mykita.

3. De juiste technologie is er nog niet

Grote tekortkoming van de huidige draagbare apparaten is de gebrekkige batterijduur. Daarnaast is nog onduidelijk hoe betrouwbaar de gegeneerde data zijn en wat die data betekenen.

Het volgen van het aantal afgelegde meters is nog te doen, maar hoe monitor je wellness, of calorie-inname?

4. Het nut van wearables wordt steeds minder

Waarom zou je een horloge dragen dat je slaap monitort als in de nabije toekomst je matras dit voor je doet? Een andere vijand van de wearables is de smartphone. Die wordt ook steeds slimmer als het bijvoorbeeld gaat om monitoren van beweging. Steeds meer gezondheid- en fitnessapps werken goed op de smartphone. De kans bestaat dat de wearable dezelfde kant opgaat als de wekker, radio, mp3-speler, gps en camera.

Enkelbanden

De auteur verwacht dat er zeker niche markten zullen blijven. Wat te denken van de overheid en enkelbanden voor veroordeelden?

Er is bijvoorbeeld veel te winnen bij ouderenzorg. Ouderen hebben wat minder op met smartphones dan jongeren en ze kunnen gebaat zijn bij goede wearables, die anderen waarschuwen als er iets mis is.

Een ander voorbeeld is Google&;s die de bloedsuiker checkt.

Smartwatch

De smartwatch, kan net als de andere wearables best een toekomst hebben, meent McCullagh.

De huidige horloges lijden onder te veel functionaliteiten. Daarnaast dragen veel  jongeren geen horloge.

Maar er is wel potentie als een product-dienstplatform gaat samenwerken met merk- en modemerken.

De kleine schermpjes zijn vaak niet praktisch, maar wel goed om belangrijke korte, ter zake doende meldingen weer te geven.

De horloges moeten kunnen worden gecustomized worden.

Wil men succesvol zijn op de massamarkt, dan moeten de makers meer letten op de balans tussen gebruik en design.

Neem de Samsung-commercial en oordeel zelf over het fashion-gehalte van de smartwatch:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in