Overslaan en naar de inhoud gaan

Krimp is het nieuwe groeien

De communicatie sector heeft de focus altijd gehad op groei. En dat is verkeerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door

related partner content for mobile comes here

We zijn maar bezig met meer omzet voor onze klanten, een hogere koers van het aandeel, meer medewerkers werven voor vacatures, meer kijkers. Meer, meer meer.

We moeten ons echter voorbereiden op krimp. De bevolking van Nederland, van Noord-West Europa daalt. De economie van de EU – en ook die van Nederland – is aan de beterende hand, maar iedereen die goed kijkt naar de stand van zaken, ziet dat echt spectaculaire groei er de aankomende decade(s) niet in zit. Daarvoor is er te veel schuld, te veel frictie in het totale systeem. Daar bovenop daalt de bevolking want er worden gewoon minder kinderen geboren.

De sector moet gaan nadenken over het helpen van bedrijven bij het communiceren van krimp. Niet als incident - we sluiten een vestiging, er worden wat mensen ontslagen – nee, echt serieus nadenken over wat de ‘corporate story’ is van een bedrijf dat aandeelhouders, medewerkers, leveranciers moet gaan vertellen dat de aankomende jaren het gewoon verstandig is om kleiner te worden, te krimpen.

Niet bezig zijn met het werven van personeel, maar communicatie om mensen te laten snappen dat hun toekomst ergens anders ligt. Consumenten duidelijk maken dat de winkel gaat sluiten, omdat een winkel niet meer renderend is. Krimp is het nieuwe groeien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in