Overslaan en naar de inhoud gaan

De ideeënloze diepte in

Gaat het met de buitenwereld bar slecht, met onze ­reclamewereld gaat het niet veel beter.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat hebben we gelachen om de gekkies die dachten dat de wereld zou vergaan, toen op de morgen van 22 december 2012 de bleke winterzon opging alsof er de dag ervoor geen oeroude Mayakalender teneinde was gekomen. 

related partner content for mobile comes here

De magnetische polen lagen nog onwrikbaar op hun ijskoude plaats, net als de tektonische aardplaten. De caldera van ­Yosemite was niet spontaan uitgebarsten in een allesverzengende wereldbrand. Nergens was een vloedgolf aan de horizon te zien die het Vrijheidsbeeld zou kunnen verzwelgen, laat staan de Mount Everest.

Er was geen meteoriet die met zijn drakenstaart van vuur en ijs onze aarde kwam geselen of een pestepidemie die ons in een orgie van builen en pus gillend naar een pijnlijk einde bracht. Toch denk ik dat de Maya’s het vergaan van de aarde goed hebben voorspeld.

Alleen is het stervensproces een saai, sluipend en pijnlijk proces in plaats van een spectaculaire Hollywood blockbuster. Een terminale ziekte in plaats van een dodelijke hartaanval. Want dat onze aarde doodziek is, is duidelijk.

Van onze oceanen is niets meer over dan een plastic soep vol afgedreven wensballonnen. Van alle zoogdieren is door ons toedoen zo’n 40 procent uitgestorven. In Afrika zijn miljoenen mensen op de vlucht voor dodelijk geweld.

De aarde verschroeit, oogsten mislukken en er wordt weer openlijk gesproken over een derde en laatste nucleaire wereldoorlog. 

Gaat het met de buitenwereld bar slecht, met onze ­reclamewereld gaat het niet beter. 

Het ooit zo trotse PMSVW/Y&R, waar Paul Meijer op tafel danste en Mazda het coolste merk ter wereld maakte, is gebroken, de kruimeltjes zijn voor de Belgen.

De kwetsbare schoonheid They is eveneens kapot. Het bureau van de laatste mooie Nederlandse commercial, die voor RVS met de zwevende paraplumannen, is niet meer.

En Orchestra? Die speelden door zolang ze konden. Maar toen het water de trompetten inliep en de zangers tot aan de lippen stond, moesten ook zij er het zwijgen toe doen. 

Zoals zovelen die hen voorgingen kopje onder in een ­cynische zee van liefdeloze adaptaties, verdwenen ­budgetten en klanten die het zelf wel kunnen.

Samen met alles waar we trots op waren de ideeënloze diepte in.

Deze column staat in Adformatie (17 april 2015)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in