'Competenties IC-profs schieten tekort'
Dat blijkt uit een onlangs door Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met het bureau Involve uitgevoerd onderzoek onder 41 professionals die verantwoordelijk zijn voor de interne communicatie (IC) van organisaties met meer dan 1.000 medewerkers.
IC-professionals in Nederland steken nog altijd het merendeel van hun tijd en geld in de ontwikkeling van ondersteunende communicatiemiddelen, zo blijkt uit het onderzoek. Terwijl ze tegelijkertijd erkennen dat juíst de impact van persoonlijke communicatie veel groter is. En dat zij verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van bijvoorbeeld leidinggevenden hierin.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOok andere onderzoeksresultaten, zoals de zeer wisselende aantallen voor interne communicatie beschikbare fte’s en de samenstelling van de IC-functie, wijzen op een vak dat in ontwikkeling is. ‘Het bevestigt wat wij bij onze klanten tegenkomen: professionals die zien wat er kan en moet met interne communicatie, krijgen het niet altijd voor elkaar en blijven met een gefrustreerd gevoel zitten’, zegt Ilse van Ravenstein, directeur van Involve.
IC-verantwoordelijken hebben – zo blijkt – wel de ambitie om meer tijd en budget te besteden aan lijncommunicatie. Wat houdt hen tegen? Involve denkt dat het een combinatie is van de eisen en verwachtingen – met name vanuit het management – ten aanzien van middelen die er simpelweg moeten zijn, en de positie die IC-professionals nog niet hebben of krijgen. Dat laatste komt dan vooral door hun nog niet altijd voldoende ontwikkelde competenties om hun visie in praktijk te brengen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid