Overslaan en naar de inhoud gaan

'Competenties IC-profs schieten tekort'

Er is een kloof tussen waar interne-communicatieprofessionals in geloven en waar ze naar handelen. Ze geloven in de impact van persoonlijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onlangs door Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met het bureau Involve uitgevoerd onderzoek onder 41 professionals die verantwoordelijk zijn voor de interne communicatie (IC) van organisaties met meer dan 1.000 medewerkers.

related partner content for mobile comes here

IC-professionals in Nederland steken nog altijd het merendeel van hun tijd en geld in de ontwikkeling van ondersteunende communicatiemiddelen, zo blijkt uit het onderzoek. Terwijl ze tegelijkertijd erkennen dat juíst de impact van persoonlijke communicatie veel groter is. En dat zij verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van bijvoorbeeld leidinggevenden hierin.

Ook andere onderzoeksresultaten, zoals de zeer wisselende aantallen voor interne communicatie beschikbare fte’s en de samenstelling van de IC-functie, wijzen op een vak dat in ontwikkeling is. ‘Het bevestigt wat wij bij onze klanten tegenkomen: professionals die zien wat er kan en moet met interne communicatie, krijgen het niet altijd voor elkaar en blijven met een gefrustreerd gevoel zitten’, zegt Ilse van Ravenstein, directeur van Involve.

IC-verantwoordelijken hebben – zo blijkt – wel de ambitie om meer tijd en budget te besteden aan lijncommunicatie. Wat houdt hen tegen? Involve denkt dat het een combinatie is van de eisen en verwachtingen – met name vanuit het management – ten aanzien van middelen die er simpelweg moeten zijn, en de positie die IC-professionals nog niet hebben of krijgen. Dat laatste komt dan vooral door hun nog niet altijd voldoende ontwikkelde competenties om hun visie in praktijk te brengen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in