Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouwen en jongeren gevoeliger voor persoonlijke aanbieding op factuur

Financiële instellingen en telecomaanbieders slaan de plank mis met hun generieke benadering van consumenten en daarmee zelfs antipathie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ruim eenderde van de respondenten geeft aan dat men persoonlijke informatie of zelfs een aanbieding op de factuur of afschrift vele malen beter waardeert dan de vaak irrelevante algemene informatie of marketingboodschap.

related partner content for mobile comes here

Indien de leverancier ook nog extra voordeel biedt groeit het aantal geïnteresseerden van zo’n persoonlijke benadering tot 57 procent. Meer dan 25 procent geeft bovendien aan positief te reageren op informatie of een marketingboodschap die op de ontvanger is afgestemd. Het blijkt dat jongeren en vrouwen hiervoor het meest gevoelig zijn.

In het onderzoek is gekeken naar de tevredenheid van consumenten over bankafschriften, creditcardafschriften, spaarloonafschriften en facturen voor mobiele en vaste telefonie en naar het kanaal waarover zij de verschillende documenten ontvangen. Tevens is in kaart gebracht wat de wensen en behoeften zijn ten aanzien van communicatie via documenten en de distributiekanalen.

E-mail onderschat medium
Het blijkt dat financiële instellingen en telecomaanbieders gemiddeld dertig tot veertig procent kunnen besparen, door beter aan te sluiten op de distributiewensen van hun klanten. Zo willen klanten invloed op de bezorgfrequentie en het medium: e-mail, internet en/of sms. Met name e-mail blijkt een onderschat medium.

Klanten geven aan zelden contact op te nemen met de financiële dienstverlener of provider over onduidelijkheid van de documenten. Indien de documenten wél tot onduidelijkheid leiden, zegt een kwart van de ondervraagden de financiële dienstverlener te zullen verlaten. Voor de telecombranche is dit eenderde. De aanbieders kunnen klanttevredenheid al snel verhogen door de consument zelf te laten kiezen via welk kanaal hij documenten wil ontvangen en met welke frequentie. In het algemeen vindt de consument ook de duidelijkheid van documenten vatbaar voor verbetering. Vooral grafieken, kleurgebruik, lettertype en het weglaten van overbodige informatie dragen bij aan duidelijkheid.

Wat betreft de voorkeur voor een specifiek communicatiekanaal is er een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn veel digitaler ingesteld. Vrouwen willen documenten liever per post blijven ontvangen. Vrouwen blijken echter sneller informatie te kunnen terugvinden op factuur of afschrift. En met name jongeren geven aan dat de leesbaarheid moet worden verhoogd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in