Yvette van Braam Morris naar Be Value
Profiel:
Naam: Yvette van Braam Morris
Leeftijd: 38
Thuissituatie: samenwonend
Kinderen: 2
Is sinds 1 juli: communicatiemanager bij Be Value
Was: ruim zeven jaar communicatiemanager bij Wolters Kluwer, waarvan de laatste twee jaar bij de Europese divisie van het concern
Als ik niet werk ben ik aan het… hardlopen, lezen (romans en filosofische boeken), films kijken en tijd met mijn gezin aan het doorbrengen
Waarom ben je weggegaan bij je vorige werkgever en waarom heb je gekozen voor Be Value?
Voor deze baan ben ik door een Headhunter benaderd. Bij Wolters Kluwer heb ik 7,5 jaar naar tevredenheid gewerkt. Bij de Europese Divisie waar ik de laatste twee jaar zat, stuurde ik 18 Europese Communicatie & Marketing managers aan, daardoor had het werk een corporate karakter. Ik was verder van de business verwijderd dan daarvoor en dat miste ik. Bij Be Value zit ik er weer middenin, dan bedoel ik het contact met de medewerkers, de klanten en de partners. Het is met 300 werknemers ook een aanzienlijk kleinere onderneming dan Wolters Kluwer, waardoor je dichter op de werkvloer zit.
Het leuke aan Be Value vind ik dat zij bezig zijn met de toekomst van het informatie tijdperk, dus hoe mensen informatie zoeken en vinden, hoe kan de technologie daarin helpen. De techneuten bij Be Value werken per definitie in netwerken, teams, ze zijn niet geïsoleerd. Het zijn intelligente en sociaal begaafde mensen die via de projecten die ze zelfdoen direct contact met de klant hebben. Zo dragen zij ook het imago uit van het bedrijf.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
ICT bedrijven worden geteisterd door de krappe arbeidsmarkt, merkt Be Value daar ook wat van?
Inderdaad, het is belangrijk om een nieuwe toestroom te hebben. Wat interessant is voor nieuwkomers is dat hier mensen zitten met jarenlange ervaring van wie ze veel op kunnen steken. We moeten nog kijken hoe we de arbeidsmarkt gaan benaderen. Ik ben van mening dat je meer uit het vergroten van de reputatie en naamsbekendheid van het bedrijf kan halen voor de werving dan uit een dure campagne. Maar de ideeën moeten we nog verder uitkristalliseren
Je was woordvoerster bij Kluwer toen bekend werd dat er bij de uitgever ruim 200 banen op het spel stonden. Hoe was dat?
Dat is wel enkele jaren geleden. Het was heel emotioneel, het ging dwars door de organisatie heen op alle niveaus. Wat communicatie betreft was het een forse kluif. Van het begin af aan was communicatie erg belangrijk. Het ging erom op het juiste moment, de juiste informatie bij de juiste mensen te krijgen; de medewerkers zelf, de klanten en de pers. Op het gebied van interne communiocatie met medewerkers ging het vooral om één op één gesprekken samen met de leidinggevende en soms HR manager. Bij de externe communicatie werd planmatig gewerkt, wat is de kernboodschap, wat het tijdspad en hoe ga je om met vragen?
Waar kijk je met plezier op terug bij Wolters Kluwer?
Het meest intensief en ook het leukst vond ik het rebranding traject van Samsom naar Kluwer. Dat werd later nog eens herhaald op Europees niveau. Het ging niet alleen om een naamswijziging maar om een complete rebranding waarbij de ondernemingen een nieuwe propositie kregen.
Op Europees niveau werd de rebranding hetzelfde uitgevoerd, maar hierbij was ik meer vanuit de divisie betrokken als programma eigenaar met een adviseursrol Er zaten wel cultuurverschillen in hoe de verschillende landen met de rebranding omgingen. Spanje, Italië en Hongarije maakten van de rebranding echt een feestje. In Nederland, Duitsland en Scandinavië heerste meer de instelling dat het allemaal niet te veel moest kosten.
Wat waren de struikelpunten bij de rebranding?
Er waren natuurlijk legio struikelpunten. Zoals weerstand tegen de naamsverandering, juridische kwesties en andere prioriteiten. Het moeilijkst zijn de juridische kwesties, omdat daar vaak weinig aan te doen is. Zo is er nog een aantal bedrijven waar de rebranding niet kon worden doorgevoerd, omdat de juridisch is vastgelegd dat de bedrijfsnaam niet mag veranderen.
Be Value is een Nederlandse ICT-dienstverlener voor kennisintensieve organisaties. Wat is typische aan een communicatiebaan bij een ICT dienstverlener?
Na drie weken hier is die vraag nog wat lastig te beantwoorden. Wat ik nu zie, is dat het al snel technisch is wat je wilt communiceren. Implementatie van bijvoorbeeld een nieuwe search engine heeft nogal wat invloed op de gehele organisatie, en helpt direct de gebruikers Èn klanten van de organisatie. Het doet veel meer recht aan de werkelijkheid om over ICT te communiceren vanuit een strategisch oogpunt dan vanuit een technische invalshoek. Daar ligt een schone taak voor mij.
In de informatietechnologie zijn nieuwe communicatietechnieken ook zeer relevant. Wie een nieuw stuk software wil kopen kan zich eerst zelf informeren via forums, blogs en vergelijkingssites. Op dit moment doen wij zelf nog niet zoveel met deze middelen om contact te zoeken met de klant, maar ik wil er op termijn zeker iets mee gaan doen.
Je focus komt te liggen op de positionering, internal branding, mediarelaties en externe evenementen voor de onderneming. Hoe wil je het bureau positioneren?
Positionering vind ik zeer belangrijk. Toen ik me ging oriënteren waar Be Value staat tussen andere marktspelers in de informatiebranche was ik verrast. Be Value staat op nummer tien van de Champions League van AME Reserearch, die verder wordt gevuld door bedrijven als TomTom en Vodaphone. En onderzoeksbureau Gartner vond het dienstenpakket van Be Value zo uniek dat ze het bedrijf niet konden inpassen in hun magische vierkanten. Dat soort gegevens zijn nu verborgen juweeltjes waar ik iets mee ga doen. Maar zoals gezegd, ik ben pas net begonnen, dus de plannen staan aan het begin van hun ontwikkeling.
Wat voor externe evenementen ga je organiseren?
Be Value organiseert diverse kennis- en entertainment evenementen. Doel van de events is meestal kennisuitwisseling of netwerken. Ik ben daar niet altijd direct bij betrokken maar zal me richten op de communiatie en marketingstrategie, dus welk doel moet zo’n event aan bijdragen, wat wordt de invalshoek, wat kunnen we nog meer doen. . Daarbij ben ik vooral geïnteresseerd in het resultaat van het evenement en ik verzamel middelen om het effect te meten, om zo weer onze inspanningen nog doelgerichter in te zetten
Wat is je favoriete pr-actie?
Als consument vond ik de lancering van de laatste Harry Potter wederom briljant. Prachtig hoe de schrijfster destijds ook op internet als afleiding een valse versie van een van de boeken had laten circuleren. Een enorme mediastunt!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid