Steeds meer citymarketing


Dat zegt Ward Rennen, die in september promoveert met een onderzoek naar de manier waarop steden zich promoten. ‘Het is absoluut booming in Nederland.’
De grote steden doen er al enkele jaren aan. Zo trekt Den Haag dit jaar 8 miljoen euro uit om zich neer te zetten als 'Internationale stad, stad van recht, vrede en veiligheid'. Amsterdam en het bedrijfsleven in die gemeente betalen in 2007 gezamenlijk 2 miljoen euro om de hoofdstad te presenteren als een creatieve zakenstad. Het motto daarbij is en blijft 'I AMsterdam'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWel nieuw is dat ook veel kleinere gemeenten aan citymarketing doen. Zo zijn plaatsen als Katwijk en Noordwijkerhout momenteel bezig met het ontwikkelen van een eigen campagne, vertelt Rennen. Daar zijn verschillende redenen voor: vluchten worden steeds goedkoper, waardoor toeristen niet meer vanzelfsprekend naar Nederland komen, maar de hele wereld over vliegen. Door de vergrijzing zijn er steeds meer rijke gepensioneerden. Stadsbesturen willen graag dat die in hun plaats geld komen uitgeven.
Verder zaten dienstverlenende bedrijven lange tijd in West-Europa, maar vestigen ze zich sinds de val van de Berlijnse Muur net zo gemakkelijk in het oosten van het continent. ‘Dat alles speelt al tien jaar, maar men wordt zich er pas de laatste vijf jaar bewust van’, aldus Rennen (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid