Overslaan en naar de inhoud gaan

Commerciëlen schikken zaak rond belspellen

SBS Broadcasting en RTL Nederland betalen elk ruim negen miljoen euro aan de staat om een rechtszaak over belspellen te voorkomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De producenten 2Waytraffic en Endemol betalen om dezelfde reden respectievelijk ruim 4,3 miljoen euro en 1,5 miljoen euro. De FIOD-ECD begon in 2007 een onderzoek naar de spelletjes, waarbij kijkers dure telefoonnummers bellen om prijzen te winnen. De omroepen stopten vervolgens met de belspellen. Ze waren mogelijk in strijd met de Wet op de Kansspelen.

related partner content for mobile comes here

De twee omroepen betalen de geschatte winst van 9 miljoen aan de staat, en daarnaast een bedrag van 80.000 euro om de strafzaak af te kopen.

SP Tweede Kamerlid Arda Gerkens reageert teleurgesteld op de schikking. 'Dat er veel mis was bij de belspellen wordt nu duidelijk bevestigd. Ik had liever gezien dat de strafzaak zou zijn doorgezet, omdat nu onduidelijk blijft op welk punt de wet overtreden is. Eerst worden mensen jarenlang opgelicht onder het oog van de minister en nu laat hij de grote jongens met een afkoopsom wegkomen.'

Gerkens gaat vandaag tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Justitie om opheldering vragen. Ze wil van minister Hirsch Ballin de garantie dat het afgelopen is met 'dit soort geldklopperij'.

Bron: NOS/ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in