Blauw is de favoriete kleur in de wereld
Europa is geen uitzondering; respondenten uit elk land dat bestudeerd werd kozen blauw als nummer één. Maar uit een nadere beschouwing van de researchresultaten komen enkele interessante verschillen naar voren tussen Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
In Frankrijk en Duitsland wordt blauw bijvoorbeeld sterk geassocieerd met positieve kenmerken – fris, vriendelijk en betrouwbaar. Respondenten in het Verenigd Koninkrijk denken bij blauw echter voornamelijk aan koudheid en leden van het koningshuis.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWereldwijd relateren de meeste consumenten blauw aan het merk Pepsi, terwijl in Europa het eerst aan Levi’s wordt gedacht. Het zal geen verrassing zijn dat de Fransen het vaakst aan Visa denken, als associatie met Carte Bleue (die de licenties voor Visa in Frankrijk heeft – en in werkelijkheid blauw is). Een ander sterk merk in Frankrijk is Danone, dat met betrekking tot blauwheid op gelijke hoogte staat met Levi’s.
Het onderzoek is uitgevoerd door de Nederlandse marktonderzoeker MSI-ITM International, Cheskin, een researchonderneming gevestigd in Californië; en CMCD/Visual Symbols Library, een wereldwijde fotografie-instelling die ook in Californië is gevestigd.
Onderzoekers analyseerden de reacties van 12.929 mannen en vrouwen; de deelnemende landen sloten Australië, België, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Korea, Mexico, Nederland, Rusland, Zweden, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten in. Respondenten werden eerst gevraagd om een favoriete kleur te kiezen en daarna te focussen op acht kleuren — rood, blauw, groen, paars, oranje, geel, zwart en wit — en er daarna een waarde aan toe te kennen in associatie met kenmerken, landen, ondernemingen en producten.
Voor wat betreft de tweede favoriete kleur in de wereld is er ook verschil tussen Europa en andere gebieden: In Latijns Amerika wordt zwart gekozen als de tweede favoriete kleur, groen wordt veel gekozen door consumenten in Azië en landen aan de Stille Oceaan, terwijl Europeanen een voorkeur hebben voor rood of paars, hetgeen in dit geval overeen komt met de V.S. , waar paars als tweede favoriete kleur naar voren is gekomen.
Paars kwam als tweede favoriete kleur naar voren in zowel het Verenigd Koninkrijk als ook in Frankrijk, waar de kleur sterk wordt geassocieerd met leden van het koningshuis, prestige en innovatie. Het is echter interessant dat Duitsers rood als tweede voorkeur hebben, een kleur die sterk geassocieerd wordt met liefde, gevaar en opwinding.
Het product dat de Duitsers het meest in verband brengen met rood is auto’s. De Fransen, die rood ook associëren met gevaar en opwinding, denken aan een andere categorie, namelijk aan vlees. Toch is Coca-Cola het roodste merk in Frankrijk, op de voet gevolgd door Marlboro. De Duitsers denken het eerst aan Marlboro en daarna aan Coke.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid