Massamarketing blijft een goed instrument


Het is zo’n heerlijk uitgangspunt: de mens als rationeel wezen, als homo economicus die dagelijks calculerend te werk gaat. En calculerend consumeert. Wetenschappers hebben aangetoond dat dit onzin is. De meeste mensen kopen producten en diensten die anderen ook kopen, en ze consumeren het vervolgens op manieren die anderen ook (zouden) doen. Slechts een enkeling gedraagt zich op werkelijk autonome wijze. We worden aan alle kanten beïnvloed en laten ons beïnvloeden, vaak zonder dat we het door hebben.
Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. We moeten alleen af van het idee dat we eerst denken voor we doen. De Britse wetenschapper Andrew Ehrenberg heeft dat regelmatig aangetoond in consumentenonderzoek: pas na een aankoop, die meestal totaal willekeurig en impulsief gebeurt, gaan we rationaliseren waarom we die aankoop hebben gedaan. Daarom is merkentrouw ook een wankel gegeven, stelt Ehrenberg.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDit alles kan maar tot één conclusie leiden: massamarketing is en blijft een zeer geschikt instrument voor marketeers.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid