Overslaan en naar de inhoud gaan

Massamarketing blijft een goed instrument

Met de regelmaat van de klok wordt massamarketing ten grave gedragen. Marketing per individu zou het enige zijn waarmee aanbieders kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is zo’n heerlijk uitgangspunt: de mens als rationeel wezen, als homo economicus die dagelijks calculerend te werk gaat. En calculerend consumeert. Wetenschappers hebben aangetoond dat dit onzin is. De meeste mensen kopen producten en diensten die anderen ook kopen, en ze consumeren het vervolgens op manieren die anderen ook (zouden) doen. Slechts een enkeling gedraagt zich op werkelijk autonome wijze. We worden aan alle kanten beïnvloed en laten ons beïnvloeden, vaak zonder dat we het door hebben.

related partner content for mobile comes here

Is dat erg? Nee, natuurlijk niet. We moeten alleen af van het idee dat we eerst denken voor we doen. De Britse wetenschapper Andrew Ehrenberg heeft dat regelmatig aangetoond in consumentenonderzoek: pas na een aankoop, die meestal totaal willekeurig en impulsief gebeurt, gaan we rationaliseren waarom we die aankoop hebben gedaan. Daarom is merkentrouw ook een wankel gegeven, stelt Ehrenberg.

Dit alles kan maar tot één conclusie leiden: massamarketing is en blijft een zeer geschikt instrument voor marketeers.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in