Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders houden hand op de knip in december

Het economisch tij zit tegen. Dat is te merken aan de decemberuitgaven van de Nederlandse huishoudens. Eén op de vier Nederlanders is van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit jaar verwachten de Nederlandse huishoudens gemiddeld 321 euro kwijt te zijn in de feestmaand. Dit blijkt uit consumentenonderzoek naar financiële bestedingen onder 541 Nederlanders in opdracht van financieringsonderneming InterBank. ‘Ik zou het liefst december een jaartje overslaan’, zegt 25 procent van de Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

De decemberuitgaven beslaan een groot deel van het maandsalaris. Bijna de helft van de Nederlanders (44 procent) besteedt tot bijna een kwart van dit bedrag aan alles wat bij kerst en sinterklaas komt kijken. Om december financieel aan te kunnen, overweegt één op de vijf Nederlanders (18 procent) een half jaar eerder te starten met sparen. Met name vrouwen (67 procent) doen van tevoren inkopen. En ruim één op de tien (11 procent) Nederlanders benut tijdelijk meer kredietruimte door gebruik te maken van een betaalrekening of creditcard. Een lening wordt zelden afgesloten (minder dan een procent).

De grootste uitgaven gaan op aan cadeaus (78 procent), uit eten gaan of lekker eten in huis halen (68 procent) en kerstversiering (32 procent). Ook wil iedereen er goed uitzien: 17 procent besteedt een gedeelte van het salaris aan uiterlijke verzorging. Slechts 5 procent geeft aan géén extra geld te besteden aan sinterklaas en kerst. Om de kosten in de hand te houden, viert de helft sinterklaas en kerst binnenshuis, 52 procent probeert gewoon kritisch te zijn op de uitgaven.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 541 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.
Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in