'Beperking tv-sponsoring publieke omroep'
CDA en SP roepen minister Plasterk (Media) op met een wettelijke limiet te komen, meldt het AD vandaag. Dit naar aanleiding van een artikel in NRC Handelsblad dat publiceerde over 'misstanden' bij publieke omroepen. Een van de voorbeelden is dat supermarktketen C1000 heimelijk meebetaalt aan een kinderprogramma van de Tros.
SP-Kamerlid Van Dijk vindt zoiets onacceptabel. Hij eist dat voortaan ‘een fors deel’ van programma’s door de publieke omroep wordt betaald. Hij denkt aan 50 of 75 procent. De rest kan met sponsoring worden aangevuld.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaCDA-Kamerlid Atsma heeft niet zo veel problemen met de sponsoring 'als maar duidelijk is wie wat betaalt'. Een limiet voor externe financiering lijkt hem wel goed.
Plasterk dreigt met strenge sancties tegen omroepen die zich niet aan de eigen gedragscode en de Mediawet houden. Van het Commissariaat voor de Media wil hij binnen twee weken opheldering over het gedrag van de omroepen, na publicaties over snoepreisjes op kosten van producenten. Mochten de aantijgingen kloppen, dan hangen de omroepen boetes boven het hoofd.
Naast de Tros en C1000 viel de minister ook over de extra inkomsten die BNN-voorzitter Patrick Lodiers via een bv kreeg van de dvd-verkoop van het programma De Lama's. Volgens BNN gaat met om een door het Commissariaat voor de Media 'goedkeurde nevenactiviteit'. De winst van het programma zou worden gebruikt voor nieuwe programma's. De Tros heeft de officiële stukken van het omstreden kinderprogramma ter inzage gegeven.
Tineke Bahlmann van het Commissariaat voor de Media vindt dat er opnieuw naar de zelfregulering van de publieke omroep moet worden gekeken. 'Het is nu te vrijblijvend. In Hilversum moet meer het besef komen dat men met geld van anderen aan het werk is.'
Bron: AD/NRC Handelsblad.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid