Overslaan en naar de inhoud gaan

Arie Blootsma

Adverteerders vinden hun product doorgaans buitenaards bijzonder.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Dick van der Lecq

related partner content for mobile comes here

Van reclamemakers wordt verwacht flikflakkend mee te gaan in de adoratie voor een nieuwe jojobazeep of poedersoep. Gelukkig is er altijd nog een oude reclametruc: bloot op de motorkap. 

Sex sells. Schilders in de 17e eeuw wisten het al. Vanaf de jaren’70 stond ook reclame er bol van. Als kind was het altijd even opletten als de Fa-mevrouw langs kwam. Of als Ellen ten Damme uit de kleren ging voor Zwitserleven. En vorige week was het weer feest met Arie Boomsma. Eerder poseerde hij bloot voor tijdschrift L’Homo. Nu loopt hij half ontbloot over het water voor frisdrank . Het feest is steeds van korte duur. Werd Arie’s programma ‘Loopt een man over het water’ in 2009 na kritiek uit EO-kringen niet uitgezonden. Deze week lezen we dat Arie’s commercial ‘Loopt een man over het water’ . Arme Arie.

Bloot is uit. Het mega-steigerdoek met Hunkemöller’s bikinimeisje is inmiddels in het Reformatorisch onderwijs. Op de van Suit Supply kwamen bij de codecommissie 144 klachten binnen. Het nekverrekkende Sloggie ‘billboard’ is ingeruild voor een campagne over draagcomfort. En Abercrombie&Fitch stopt met halfnaakte ontvangstcomités.

Maar waarom eigenlijk? Het is niet de wet. Klachten tegen werden afgewezen. Het is niet de emancipatie. Volgens Opzij-journaliste  doen vrouwen van nu niet moeilijk over blootreclames. Het is ook geen gymnofobie, angst voor naakt. Nee, het is de tijdsgeest. Reclame moet iets nuttigs doen. Vonden we vroeger bloot voor een bh al functioneel. Tegenwoordig is het pas functioneel als het een nuttige boodschap uitdraagt. Zo filmde de SP een als metafoor voor uitgeklede thuiszorg. Dove werkt al met schaarsgeklede, echte vrouwen om hun zelfbeeld te verbeteren. En ’s is van nature heel functioneel.

Functioneel bloot saaie boel? De bewijst het tegendeel met haar -campagne. Hierin demonstreert een pornoactrice hoe je testikels op onregelmatigheden controleert. Een hele opluchting. Misschien niet voor de EO maar wel voor reclamemakers. Zij mogen het nuttige nog steeds met het aangename combineren. 

Deze column van Etcetera-directeur Dick van der Lecq staat ook in Het Parool van dit weekend

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in