Overslaan en naar de inhoud gaan

Door één selfie als pedo de wereld over

Nieuws altijd als eerste naar buiten brengen? Alsjeblieft niet
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jezelf op de foto zetten met een kartonnen Darth Vader in het winkelcentrum en een dag later jezelf als pedofiel terugvinden op Facebook. Een bericht dat inmiddels 20.000 keer is gedeeld via social media.

related partner content for mobile comes here

Het overkwam een onlangs. Een moeder maakte een foto van de man die iets tegen haar kinderen zei en plaatste deze direct met een bericht online. Wist zij veel dat haar post zo serieus zou worden genomen. ‘Alsof het niet al pijnlijk genoeg is om als volwassen man naast een kartonnen Darth Vader te staan’ (zijn woorden, niet de mijne), gaat de man nu gebukt onder smaad. Hij roept mensen op hun feiten niet van social media te halen, maar juist uit betrouwbare nieuwsinstanties zodat dergelijke situaties voorkomen worden.

Recht op de waarheid

Deze &;betrouwbare&; nieuwsinstanties werken namelijk volgens grondbeginselen die zijn opgenomen in de . Zo moet de journalist fair te werk gaan, indien mogelijk hoor en wederhoor toepassen en eerbied voor de waarheid en voor het recht van het publiek op de waarheid hebben. Dit soort maatregelen verkleint de kans op onterechte beschuldigingen en moet publieke lynchpartijen via de media voorkomen. Maar is deze gedragscode anno 2015 nog wel te handhaven?

Geen gedragscode

De grens tussen journalist en publiek steeds meer. Blogs groeien als paddenstoelen uit de grond en de populariteit en macht van social media blijft maar toenemen. In het huidige digitale tijdperk is iedereen met een internetverbinding auteur. ‘Traditionele’ journalisten zijn dan wel min of meer gebonden aan een gedragscode om eerlijke artikelen te schrijven, maar hoe zit het met andere contentverspreiders?

In bovenstaande grafiek wordt duidelijk dat de snelheid van het medium invloed heeft op het waarheidsgehalte van de content. Hoe sneller een bericht wordt gepubliceerd, hoe groter de kans is dat er onjuistheden in de tekst zitten en er geen hoor en wederhoor is opgenomen. Bloggers en gebruikers van social media zijn bovendien niet gebonden door een gedragscode.

Neem Geenstijl.nl bijvoorbeeld, een blog die niet onbekend is met het principe van naming & shaming. Bij een mishandeling in Eindhoven in 2013, publiceerde Geenstijl.nl al snel de namen en telefoonnummers van de daders. Alleen was één persoon niet de dader, maar een onschuldige naamgenoot. De die nu met de dood werd bedreigd, had helemaal niets met het incident te maken.

Macht

Het is een van de vele voorbeelden waarin men liever snel roept om het nieuws als eerste naar buiten te krijgen. Als je fout zit, kan excuses aanbieden later altijd nog. Het lijkt een makkelijke werkwijze, maar onderschat als communicatieprofessional de macht van het internet niet. Blijkbaar leven we in een tijdperk waarin een onschuldige selfie je tot pedofiel kan bombarderen. Laten wij als communicatieprofessionals ons gezond verstand behouden en nadenken over wat de gevolgen zijn van wat we online zetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in