'Antidiscriminatiecampagne is plagiaat'
Het Parool bericht daarover. Het gebruik van de Andreaskruizen op de posters komt van eerdere concepten van het ontwerpbureau, zegt directeur Monique Juffermans.
Het bureau beraadt zich op juridische stappen, maar heeft inmiddels ook een uitnodiging van de dienst maatschappelijke ontwikkeling van de gemeente om donderdag te komen praten. 'De campagne borduurt rechtstreeks voort op thema's die wij eerder voor dergelijke campagnes bij de gemeente hebben neergelegd', stelt Juffermans.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDutchlabel maakte zes jaar lang campagnes voor de gemeente. Voor deze actie is een ander bureau in de arm genomen. Juffermans zag de posters ineens op straat hangen. 'Ons concept is overgenomen en doorvertaald naar deze campagne.' Ze verwijst daarbij naar de laatste campagne die Dutchlabel voor het Meldpunt Discriminatie en de gemeente maakte. Daarbij stonden de rode Andreaskruizen, die symbool staan voor Amsterdam, over portretten. Ze lieten zien hoe anderen deze mensen 'wegkruisen' met discriminerend gedrag. In de nieuwe campagne staan de kruizen over het woord discriminatie.
Volgens de directeur moeten creatieven er tegenwoordig alles aan doen om hun werk te beschermen. 'Daarnaast is er een erecode die stelt dat je elkaars werk niet kopieert. Zeker van overheidsinstellingen mag je toch verwachten dat ze netjes met hun leveranciers omgaan?'
Een woordvoerster van de dienst maatschappelijke ontwikkeling liet weten verbaasd te zijn over de aantijgingen en wil er niet inhoudelijk op ingaan. Ze zegt dat de gemeente met het bureau om de tafel zal gaan.
Bron: Parool, ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid