AH doet het goed in recessie
Een groot deel van de groei komt door de opening van nieuwe winkels. Albert Heijn-winkels die al langer dan een jaar in bedrijf zijn, zetten bijna 5 procent meer om. Moederconcern Ahold zag de totale omzet met ruim 15 procent stijgen tot 8,7 miljard euro.
Niet alleen in Nederland boeren de supermarkten goed. In de Verenigde Staten, waar Ahold ruim de helft van zijn omzet behaalt, plukte het concern de vruchten van de veranderingen die het doorvoerde bij zijn dochters Stop & Shop en Landover-Carlisle. In de zoektocht naar koopjesjagende Amerikaanse consumenten kwamen er meer huismerkartikelen in de schappen en werden vele prijzen verlaagd. Beide ketens deden in de eerste drie maanden van dit jaar goede zaken met een omzetgroei van 3 tot 4 procent.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis'Het gaat gewoon goed met de supermarkten', concludeert hoofdonderzoeker Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK. 'Consumenten doen overal een stapje terug, ze geven bijvoorbeeld minder uit in de horeca en gaan minder naar speciaalzaken. Dat geld komt allemaal terecht in de supermarkt.'
De recessiebestendigheid van de branche heeft ook Holla en zijn onderzoeksteam verbaasd. 'Wij gingen voor dit jaar uit van een matige groei van 2,5 procent; dat hebben we nu al verhoogd tot ongeveer 4 procent.' Gecorrigeerd voor prijsverschillen komt de groei daarmee op ongeveer hetzelfde niveau uit als vorig jaar, toen de economie zich in een groot deel van het jaar veel rooskleuriger ontwikkelde (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid