Overslaan en naar de inhoud gaan

9e Grote Marketing Enquête: marketeer heeft nog steeds weinig online kennis

Het Tijdschrift voor Marketing presenteert deze week voor de negende keer de Grote Marketing Enquête. Het is het grootste en langstlopende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het presenteert deze week voor de negende keer de Grote Marketing Enquête. Het is het grootste en langstlopende onderzoek onder marketeers in Nederland.

related partner content for mobile comes here

Waar liggen marketeers dit jaar wakker van?

Opvallend is dat de marketeer weer veel bezorgder is over de economie dan vorig jaar.
In 2007 zag 4 procent van de marketeers een recessie/krimpend budget als een bedreiging, dit jaar stijgt dat rap naar 14 procent. De kredietcrisis en de onzekerheid over economische stabiliteit heeft er ook in marketingland duidelijk ingehakt.

De grootste uitdaging ligt echter nog steeds, net als in voorgaande jaren, in de integratie van internet en e-commerce, van online en offline. 58 procent ziet internet nog steeds als de grootste uitdaging voor marketing.

De verschuiving van marketingbudgetten naar internet gaat nog altijd door; in zo'n 70 procent van de gevallen is er in het lopende boekjaar al sprake geweest van een verschuiving; bij 17 procent was er een forse, bij 51 procent een beperkte verschuiving waarneembaar.

Deze business is nog steeds booming, met een versnelling vanaf 2006. In 2008 is volgens de ondervraagde marketeers circa 26 procent van hun budget bestemd voor online.

Onvoldoende kennis

Marketeers zijn zich er ook pijnlijk van bewust dat hun kennis over de mogelijkheden van internet- en mobiele marketing te wensen over laat.

Slechts vier op de tien marketeers vinden van zichzelf dat zij voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die internet biedt voor de marketingcommunicatie van hun organisatie.

En meestal is het dan gewoon 'voldoende', en niet 'ruim voldoende'.

Circa 30 procent houdt het op iets tussen voldoende en onvoldoende in, terwijl een kwart van de marketeers zichzelf ronduit onvoldoende kennis op dit terrein toedicht.

Daar spreekt dus niet veel zelfvertrouwen uit - zes op de tien zijn twijfelaars.

Veel meer twijfels zijn er nog op het gebied van mobiele marketing. Minder dan één op de vijf marketeers beoordeelt zijn kennis over de mogelijkheden op dat terrein als voldoende. Dertig procent houdt het op 'tussen voldoende en onvoldoende in', en iets meer dan de helft erkent zijn eigen manco's op dit terrein.

Slechts één op de vier marketeers verwacht mobiele marketing de komende twee jaar in te gaan zetten in de mediamix.

De gehele Grote Marketing Enquête, die samen met Trendbox en WebAds is uitgevoerd, staat in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Daarin ook meer over de bekendheid van online-exploitanten. Ook de rol van social mediam en YouTube en de helden van marketeers worden onder de loep genomen.

Voor de negende editie werden 403 marketeers ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in