Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke afvaller uit de race om de Ster Gouden Loeki Aller Tijden verdient toch nog een eerbetoon?

Stel je eigen 'Gouden Cecil de Leeuw-top 5' samen van commercials die buiten de boot vielen voor de Ster Gouden Loeki Aller Tijden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Dick van der Lecq

related partner content for mobile comes here

Ter ere van 50 jaar Ster-reclame wordt 25 november de Gouden Loeki Aller Tijden gekozen. Geen sinecure want in al die jaren zijn zo’n 150.000 commercials uitgezonden en moeten er dus 149.999 sneuvelen. Precies driemaal zoveel als bij de slag bij Waterloo, maar dat zal toeval zijn.

Het NIKS-principe

Zonder het zelf in de gaten te hebben, kiest het publiek zijn reclamelievelingen volgens het NIKS-principe. De N staat voor natuur. We herinneren ons de zwanen van KLM nog wel of de olifant van Rolo. De I staat voor ‘infantiel grappig’. Denk aan Goeiemoggel, Ik zeg nog zo, geen bommetje of Heinekens skileraar Rudi. De K staat voor kinderen. Iedereen kent Calvé’s Pietertje of -inmiddels 30 jaar oud- Petje Pitamientje. Rest nog de S van sociaal. Het olifantje Olli en de buddyhond van KNGF, winnaars van de Gouden Loeki 2013 en 2014.

Maar om het publiek een halve eeuw reclame te laten beoordelen, was geen doen. Daarom werd een professionele vakjury gevraagd alvast een voorselectie te maken met de allerallerbeste commercials. Een pijnlijke operatie waarbij naarmate de selectie vorderde, er steeds grotere favorieten moesten afvallen. Een gezellige jurymiddag ontaardde zo in een waar bloedbad. Met alle gevolgen van dien.

Cecil de Leeuw

Inmiddels doet de verontwaardiging over Loeki de Leeuw even niet onder voor die van Cecil de Leeuw, waarvan de kop inmiddels in de wachtkamer hangt van een Amerikaanse tandartspraktijk. Reclameliefhebbers vragen zich bijvoorbeeld af waarom de Haai van Gouden Gids er niet bij zit? Waarom geen Harry Piekema van Albert Heijn? Hebben ze de bijziende motoragent van Pearle over het hoofd gezien? En wat is er mis met de Vrienden van Amstel?

Helemaal niets natuurlijk. Het zijn allemaal pareltjes die de diepste buiging verdienen. Maar jureren is ook ‘kill your darlings’. Meedogenloos doorselecteren totdat je alleen nog de allergrootsten overhoudt. Iconische reclames die – soms al decennialang - in ons collectieve geheugen staan gegrift. En uiteindelijk kan er maar één de beste zijn. Als eerbetoon aan de slachtoffers kunnen we natuurlijk wel een Gouden Cecil de Leeuw top-5 samenstellen. Sympathieke suggesties zijn meer dan welkom.

Deze column van Etcetera&;s Dick van der Lecq stond afgelopen weekend in Het Parool. De kop en de intro van dit artikel zijn aangepast om de Adformatie-lezers op te roepen hun eigen top-5 commercials &;aller tijden&; voor de vergetelheid te behoeden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in